Trosa, Stockholm och Botkyrka har den högsta andelen miljöfordon av alla kommuner. Hos de bästa kommunerna och landstingen är över 90 procent av personbilarna i flottorna miljöfordon. Snittet är 70 procent för landsting och 60 procent för kommuner.
– Alltid roligt med topplaceringar, men vi blickar framåt och är en av femton kommuner som tagit fram en handlingsplan för att ha en fossiloberoende fordonsflotta till 2030, säger Rickard Österlund, klimat- och energirådgivare vid Trosa kommun som tillägger att det ser riktigt bra ut redan till 2020.
Varberg är den kommun som förbättrat sig mest under det senaste året. Bland landets regioner och landsting är Region Skåne bäst medan Landstinget i Uppsala län gjort den största uppryckningen.
I listans botten finns Arjeplog, Vansbro och Mellerud. Dessa kommuner har bara en miljöbil var, vilket innebär en miljöbilsandel på bara några procent.
Statistiken över antalet miljöbilar som upphandlats och satts i trafik kommer från Miljöfordonsdiagnos 2015. Bakom denna utvärdering står Miljöfordon Syd och Bisnode med stöd av Energimyndigheten, Trafikverket och Sveriges Kommuner och Landsting.
Miljöfordonsdiagnos granskning syftar till att tydliggöra hur organisationernas fordonsflottor står sig mot de av riksdagen uppsatta miljömålen om fossilbränsleoberoende 2030 och fossilbränslefrihet 2050. För de tio bästa kommunerna visar trendlinjen på att man kan nå 100 procent miljöfordon redan år 2019.
Till de viktigaste tipsen (pdf) för dem som inte ligger så väl till i statistiken hör att utforma en konkret miljöpolicy och centralisera fordonsinköpen. Prioritera fordon som drivs med förnybara drivmedel är ett annat förslag från rapportförfattarna.
En miljöbil drivs av miljöbränslen som el, etanol, biogas eller andra förnybara drivmedel. Det kan också vara en extremt bensin- eller dieselsnål bil. Region Örebro län, tre i rankingen, kommer att satsa på hybrider:
– Nu gör vi en extra satsning på hybridbilar som kan gå på el i stadstrafiken och kortare sträckor på landsväg. Det borde ge oss en pallplats även vid nästa års Miljöfordonsdiagnos, säger Mats Gunnarsson, regionråd.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer