Fågelviksgruppen omsatte under fjolåret närmare fem miljarder kronor och är därmed den största aktören på taximarknaden i Skandinavien. Via fyrtiotalet taxibolag landet över och varumärken som Taxi Kurir och Taxi 020 dominerar gruppen inom upphandlade och samhällsbetalda taxiresor såsom färdtjänst i många kommuner.
– Taxi är en framtidsbransch där ny teknologi, miljöaspekter och accelererande urbanisering ger unika möjligheter både i Sverige och internationellt för en aktör med Fågelviksgruppens erfarenhet och kunnande, säger Ole Oftedal, talesperson för HIG Capital.
På Transportarbetareförbundet råder enligt Sveriges Radio överraskning över affären eftersom taxi är en lågmarginalbransch. Samtidigt finns farhågor för att förarna nu ska få en ännu mindre del av kakan:
– Jag tror att man är ute efter de offentliga upphandlingarna. Till exempel Stockholms läns landstings upphandling är den tredje största i världen, säger Mattias Schulstad, utredare på Transport, till Ekoredaktionen.
Bland Synskadades Riksförbunds medlemmar närs en ökad oro för försämringar av färdtjänsten. En färdtjänstresa är så mycket mer än en vanlig taxiresa. Förutom att färdas mellan två punkter ska beställning, bemötande samt service vid på- och avstigning fungera.
– Den bristande konkurrensen i taxibranschen riskerar att gå ut över kvaliteten i färdtjänsten, säger Håkan Thomsson, ordförande för Synskadades Riksförbund.
Ibland är oron för att resan inte ska fungera så stor att färdtjänstresenären avstår från att resa.
– Oavsett ägarstruktur så vill vi ha konkurrens och valfrihet för kunderna inom färdtjänsten, säger Håkan Thomsson.
HIG Capital är ett globalt verksamt företag som investerar i strategiskt utvalda och attraktiva tillväxtföretag. Köpeskillingen är hemlig.
– Nu avvaktar vi Konkurrensverkets eventuella synpunkter och godkännande innan vi kommenterar detaljer i affären, svarar Ole Oftedal.
Riskkapital till färdtjänsten
Det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Capital är på väg att köpa Fågelviksgruppen. Några närmare detaljer kring affären, annat än att Konkurrensverket fått in en anmälan om företagskoncentration, har ännu inte offentliggjorts.
| 2015-03-26
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer