Stockholms läns landstings trafikförvaltning köper nya tunnelbanevagnar för 5,1 miljarder kronor från Bombardier. I tilldelningsbeslutet ingår 96 vagnar som ska levereras fram till år 2021 för användning på den röda linjen. Det ingår även en option på ytterligare 80 vagnar.
– Fem anbudsgivare har inkommit med anbud. Utvärderingen visar att det är Bombardier som lämnat det mest attraktiva anbudet, säger Anders Lindström, förvaltningschef på Stockholms läns landstings trafikförvaltning och vd för SL.
Det mest fördelaktiga anbudet avgörs efter en viktning av pris och kvalitet. Enligt Anders Lindström ger beslutet resenärerna moderna tunnelbanevagnar som ska rulla i minst 30 år.
– Det ställs hårda krav på tunnelbanan i Stockholm. Vagnarna ska klara av det tuffa vinterklimatet utan problem. Samtidigt ska de vara komfortabla och ha god tillgänglighet för funktionshindrade.
Vagnarna får beteckningen C30 och blir 70 meter långa med 24 dörrpar. Två vagnar utgör tillsammans ett fullängdståg. Vagnarna är förberedda för helautomatisk drift, men kommer också att kunna köras av förare.
Totalt investeras drygt 12,7 miljarder kronor på röda linjen som även får ny vagndepå och nytt signalsystem. Därmed kan turtätheten öka från dagens 24 tåg i timmen till 30 tåg per timme.
– När allt är på plats får röda linjen ännu fler avgångar med nya moderna tåg, vilket kommer att minska trängseln, säger trafiknämndens ordförande Christer G Wennerholm.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer