-Vi måste hitta en modell som ger berörda landsbygdskommuner trygghet kring att flygförbindelserna fungerar. Statens möjligheter att säkra ett fungerande inrikesflyg måste sättas före marknaden. En starkare statlig styrning är nödvändig och ett första steg i det arbetet är en översyn av landets alla flygplatser, säger Tomas Eneroth
Arlandalinjerna för fem destinationer i norra Sverige drabbades av konkursen och mest kännbart har det varit för Gällivare och Arvidsjaur där flygtrafiken klassades som konkurrensutsatt.
Därför har ett nödförfarande inte kunnat användas och istället har det varit en process under sommaren med annonsering och två månaders anbudstid.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth är kritisk mot att rätten för alla europeiska flygbolag att konkurrera om upphandling sätts före säkra flygförbindelser för företag och boende på små orter.
-Nextjetkonkursen har varit förödande för kommuner som med en dags varsel ställdes helt utan flygförbindelser och i det läget var det viktigt att agera från samhällets sida. Redan två dygn efter konkursen kunde regeringen och Trafikverket presentera åtgärder för att lösa situationen.
Flygtrafiken efter nödförfarande på linjerna Hemavan, Lycksele och Vilhelmina har varit igång igen sedan början av juli.
För Gällivare och Arvidsjaur väntas trafikstart 15 september sedan Region Jet OÛ – ett bolag med estländska och polska staten som ägare – tilldelats uppdraget.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer