Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Här är vägen till en hållbar it-upphandling”

DebattHundratals miljoner människor världen över arbetar i länder som präglas av låga löner och svåra arbetsförhållanden. Som upphandlare av it-lösningar har du makten att välja de leverantörer som tar sitt sociala ansvar. Kundernas efterfrågan är en viktig drivkraft för att förändra globala logistikkedjor inom it, skriver Louise Koch, Corporate Sustainability Lead, Dell.

| 2017-12-12

Upphandlingar är början på ett socialt och hållbart arbete – inte bara för att summorna är stora, utan för att man som inköpare har leverantörernas odelade uppmärksamhet. När nya EU-direktiv uppmuntrar att göra hållbarhet till en avgörande faktor i upphandlingar finns det inte mycket att förlora.

Till en början vill jag dela med mig av fyra grundläggande principer:
• Lyft hållbarhet i dialog med involverade parter. Redan i förberedelserna inför en upphandling kan man få en bild av vad olika leverantörer har att erbjuda.
• Tydliga hållbarhetskriterier. Låt hållbarhet vara mer än bara en ruta att kryssa i: Kräv dokumentation, lägg tonvikt på återvinning och miljöpåverkan under hela livscykeln. De kriterier som sätts upp ska vara tydliga, rättvisa, mätbara och tydligt kommunicerade till leverantörer.
• Följ internationella standarder och certifieringar. Ramverk som European Green Public Procurement och miljömärkningar som Energy Star, EPEAT och TCO underlättar arbetet.
• Ställ krav på transparens och ansvarstagande. FN och OECD har omfattande riktlinjer kring ansvarsfull produktion. Bygg vidare på dessa, och kräv att leverantörerna redogör för sina resultat på området.

En effekt av den digitala transformationens tidsålder är att it i dag har blivit en ryggrad i näringsliv och samhälle. Utan fungerande, tillgänglig it stannar det finansiella systemet, driften av sjukhus, skolor och offentlig förvaltning störs, och både produktionen och distributionen av varor och tjänster avstannar.

Att bygga och driva de it-lösningar som är nödvändiga för vårt samhälle sysselsätter hundratals miljoner människor världen över. Många av dem arbetar dock i länder som präglas av låga löner och svåra arbetsförhållanden.

För oss på Dell är kravet på högsta möjliga standard inom såväl ekologisk som social hållbarhet en central beståndsdel av vår verksamhet, och en fråga där vi eftersträvar en gemensam syn från branschens alla aktörer.

Som inköpare och upphandlare av it-lösningar har du makten att välja de leverantörer som tar sitt sociala ansvar och göra fusk till en förlustaffär. Kundernas efterfrågan är en viktig drivkraft för att förändra globala logistikkedjor inom it.

Som en branschledare inom såväl innovation som hållbarhetsarbete är det vårt ansvar att driva förändringen redan nu och uppmärksamma er inköpare på ansvaret. Glädjande nog ser vi ser ett ökat intresse för hållbarhetsaspekterna vid upphandling av it bland svenska inköpare, både inom offentlig och privat sektor.

Men det finns mycket kvar att göra och vi ser gärna att så många som möjligt uppmärksammar frågan – upphandlare, partner, privatperson – eller kollega.

Vi ser fram emot att fortsätta dialogen och samarbetet med er som upphandlar it tillsammans med andra intressenter för att driva hållbarhet inom it-branschen.

Louise Koch
Corporate Sustainability Lead, Dell EMC, EMEA

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattHållbarhetITMiljökravSociala krav

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026