Upphandlingar är början på ett socialt och hållbart arbete – inte bara för att summorna är stora, utan för att man som inköpare har leverantörernas odelade uppmärksamhet. När nya EU-direktiv uppmuntrar att göra hållbarhet till en avgörande faktor i upphandlingar finns det inte mycket att förlora.
Till en början vill jag dela med mig av fyra grundläggande principer:
• Lyft hållbarhet i dialog med involverade parter. Redan i förberedelserna inför en upphandling kan man få en bild av vad olika leverantörer har att erbjuda.
• Tydliga hållbarhetskriterier. Låt hållbarhet vara mer än bara en ruta att kryssa i: Kräv dokumentation, lägg tonvikt på återvinning och miljöpåverkan under hela livscykeln. De kriterier som sätts upp ska vara tydliga, rättvisa, mätbara och tydligt kommunicerade till leverantörer.
• Följ internationella standarder och certifieringar. Ramverk som European Green Public Procurement och miljömärkningar som Energy Star, EPEAT och TCO underlättar arbetet.
• Ställ krav på transparens och ansvarstagande. FN och OECD har omfattande riktlinjer kring ansvarsfull produktion. Bygg vidare på dessa, och kräv att leverantörerna redogör för sina resultat på området.
En effekt av den digitala transformationens tidsålder är att it i dag har blivit en ryggrad i näringsliv och samhälle. Utan fungerande, tillgänglig it stannar det finansiella systemet, driften av sjukhus, skolor och offentlig förvaltning störs, och både produktionen och distributionen av varor och tjänster avstannar.
Att bygga och driva de it-lösningar som är nödvändiga för vårt samhälle sysselsätter hundratals miljoner människor världen över. Många av dem arbetar dock i länder som präglas av låga löner och svåra arbetsförhållanden.
För oss på Dell är kravet på högsta möjliga standard inom såväl ekologisk som social hållbarhet en central beståndsdel av vår verksamhet, och en fråga där vi eftersträvar en gemensam syn från branschens alla aktörer.
Som inköpare och upphandlare av it-lösningar har du makten att välja de leverantörer som tar sitt sociala ansvar och göra fusk till en förlustaffär. Kundernas efterfrågan är en viktig drivkraft för att förändra globala logistikkedjor inom it.
Som en branschledare inom såväl innovation som hållbarhetsarbete är det vårt ansvar att driva förändringen redan nu och uppmärksamma er inköpare på ansvaret. Glädjande nog ser vi ser ett ökat intresse för hållbarhetsaspekterna vid upphandling av it bland svenska inköpare, både inom offentlig och privat sektor.
Men det finns mycket kvar att göra och vi ser gärna att så många som möjligt uppmärksammar frågan – upphandlare, partner, privatperson – eller kollega.
Vi ser fram emot att fortsätta dialogen och samarbetet med er som upphandlar it tillsammans med andra intressenter för att driva hållbarhet inom it-branschen.
Louise Koch
Corporate Sustainability Lead, Dell EMC, EMEA
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer