Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Så hittar du jobbet i sociala medier

KarriärAllt fler svenskar hittar drömjobbet via sociala medier. De nya kanalerna erbjuder exponeringsmöjligheter och en mer direkt kontakt mellan arbetsgivare och arbetssökande än vad som tidigare varit möjlig. Amy Tubtim Gudjonsson, Talent Attractor på Randstad, förklarar hur du kan effektivisera ditt arbetssökande med hjälp av sociala medier.

| 2020-05-29

– Låt jobben komma till dig. Om du ska söka nytt jobb finns det många anledningar att se över din digitala profil. De ständigt växande sociala medierna erbjuder stora möjligheter till exponering och det vore fel att inte utnyttja dem, menar Amy.

– På nätet har du möjlighet bygga ditt varumärke och marknadsföra dig själv på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. På yrkesnätverket LinkedIn kan du publicera ditt CV och information om dig själv, vilket i princip gör att du kan söka jobb passivt. Du kan låta jobben komma till dig istället för tvärtom, fortsätter hon.

De möjligheter till passivt arbetssökande som LinkedIn erbjuder innebär också att du inte behöver vänta med att söka jobb till du står utan arbete. Du kan ställa in din profil så att du visar för rekryterare att du har ett jobb, men är öppen för nya erbjudanden.

Var konkret och tydlig

Enligt Amy Tubtim Gudjonsson finns det ett par saker du bör tänka på om du vill utannonsera att du söker nytt jobb via sociala medier.

– Det första du ska tänka på är att välja den kanal som passar dig bäst. Om du har många följare på Twitter eller Instagram ska du såklart utnyttja det, men annars är Facebook och LinkedIn både de mest populära och de effektivaste vägarna att gå. Det är också oftast där du har den mest formella och professionella profilen, säger hon.

Om du väljer att gå ut med att du söker nytt jobb via din Facebooksida kan det vara bra att veta hur rekryterare går till väga när de söker kandidater.

– De är viktigt att tänka på sökbarheten. Skriv inte bara: “Jag söker nytt jobb”, utan var exakt och använd de ord som rekryteraren kommer använda när de söker kandidater. I vilken bransch söker du jobb? I vilken stad? Vilka jobbtitlar är aktuella? Se till att de frågorna är besvarade.

Din annons bör också innehålla en kort beskrivning av dig själv och din arbetslivserfarenhet. Även här gäller det att vara tydlig och konkret, menar Amy.

– De sociala medierna gör ju också att konkurrensen med andra arbetssökande blivit hårdare, så det gäller att vara konkret. Berätta vad du gjort, vad du kan och vad du vill, och se återigen till att du tänker på sökbarheten – använd dig av fackterminologin.

Din facebookstatus behöver varken vara ett komplett CV eller ett personligt brev. Se den snarare som ett lockbete som kan få rekryteraren att ta kontakt med dig.

– Som sagt, håll din annons kort och koncis. Se istället till att det finns en länk där arbetsgivaren kan hitta ditt CV och en längre presentation av dig själv, förslagsvis länkar du till din LinkedIn-profil. Du ska naturligtvis be dina vänner dela din status, men ännu viktigare är att posta den i de stora facebookgrupperna för din bransch. Sen kan du låta arbetsgivarna ta nästa kontakt.

Vårda din digitala profil

Kanske är du en av dem som har en Facebooksida eller en Instagram med bilder som inte alltid visar din mest professionella sida. I så fall är du knappast ensam, men det kan vara klokt att tänka på vilken bild du vill att dina framtida arbetsgivare ska få av dig. Du bör räkna med att de kommer googla ditt namn, förklarar Amy.

– Idag gör nästan alla arbetsgivare det, vilket inte är så konstigt. Som rekryterare vill du ha så mycket information du kan få. Det ska dock sägas att vi rekryterare är medvetna om hur de olika sociala medierna fungerar och har överseende med en viss typ av material. Men det ska egentligen inte behöva vara ett problem. Idag kan du ställa in dina sociala media profiler så att du har kontroll över vilket material som är publikt och vilket material som delas med dina vänner. Använd den möjligheten.

Artikeln kommer ursprungligen från Randstads karriärblogg.

Läs mer: KarriärKarriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026