Arbetsgivare går allt mer och mer ifrån den traditionella rekryteringsprocessen där man hittar kandidater via en annons till att mer och mer proaktivt bygga upp professionella nätverk online. Därför, om du är intresserad av att bli kontaktad för nya jobbmöjligheter, är det viktigt att du finns sökbar via sociala medier och att det är enkelt att kontakta dig.
I en kandidatdriven marknad gäller det som rekryterare att ständigt ligga steget före för att identifiera och hitta de kandidater kunderna efterfrågar. Detsamma gäller för dig som kandidat. När det kommer till sociala medier så är det framförallt Linkedin som många använder sig av för att hitta potentiella kandidater till pågående och framtida rekryteringar. Din Linkedin-profil kan med andra ord vara nyckeln till ditt nästa drömjobb.
Vad är då viktigt att tänka på för att vara så attraktiv som möjligt på Linkedin?
Profilbild
Se till att din profilbild föreställer dig (inte din hund eller katt) och att den ger ett professionellt intryck.
Rubrik
Din professionella rubrik anger din nuvarande titel eller status och bör vara så uppdaterad som möjligt. Tänk på att det är rubriken som styr om rekryterare som söker en viss typ av profil kommer att hitta dig. Så se till att den speglar det du faktiskt arbetar med. Är du arbetssökande är det givetvis bra om det framkommer i rubriken.
Tidigare anställningar
Detta är ditt digitala cv! Lägg lika mycket tid på din digitala profil som du skulle göra på ett traditionellt cv. Visa vad du kan och beskriv kortfattat vad din nuvarande- och tidigare roller inneburit.
Utbildning och kurser
Att uppdatera sina utbildningar och kurser samt eventuella certifieringar är också en god idé då även dessa kan vara avgörande för huruvida du kommer att sticka ut bland andra kandidater eller inte. Ange även specifika kompetenser som du besitter.
Kontaktuppgifter
Om du är öppen för nya möjligheter är uppdaterade kontaktuppgifter A och O. Ofta finns intressanta profiler men tyvärr saknas kontaktuppgifter, vilket försvårar arbetet avsevärt. Notera också att det krävs ett premiumkonto på Linkedin för att kunna skicka Inmail till kandidater som ligger utanför sitt nätverk, något många arbetsgivare inte har.
Personlig presentation
Att skriva några rader om dig själv och din bakgrund i din profil är såklart alltid positivt och ger en bra bild av vem du är och vad du kan. Orden du använder dig av blir nyckelord vid sökningar men tänk på att en presentation inte bör ersätta ovanstående punkter.
Med andra ord, ta dig tid att skapa en Linkedin-profil som verkligen speglar vem du är, vad du gör och vad du kan. På Linkedin handlar allt om att nätverka och givetvis är det precis så du ska använda mediet. Linkedin kan öppna dörrar till värdefulla kontakter som kan generera spännande affärsmöjligheter likaväl som jobberbjudanden, så se till att vara med där det händer!
Artikeln kommer ursprungligen från Randstads karriärblogg.
Emilie Hedman
Recruitment Specialist, Dfind.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer