Privata företag får svårare att konkurrera med offentliga aktörer när det uppstår olika störningar.
I kristider är det därför särskilt viktigt att staten, kommuner och regioner ser över hur de agerar när de säljer varor och tjänster. Det skriver Konkurrensverket i en ny rapport.
I rapporten finns rekommendationer om hur offentliga aktörer kan agera för att så långt som möjligt undvika konkurrenskonflikter.
Framför allt bör de anta en policy som föreskriver att säljverksamheter ska agera så konkurrensneutralt som möjligt. I policyn ska det tydliggöras att den offentliga säljverksamheten så långt som möjligt ska separeras organisatoriskt från annan verksamhet, särredovisas och bedrivas på affärsmässig grund, skriver Konkurrensverket.
Organisationerna bör också säkerställa att det finns resurser för att kunna analysera de långsiktiga konkurrenseffekterna, bedöma att verksamheterna bedrivs kompetensenligt och hantera klagomål från privata aktörer.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer