Sveriges Kommuner och Landsting har tillsammans med Återvinningsindustrierna, Avfall Sverige och Fastighetsägarna tagit sig an utmaningen att utveckla den kommunala upphandlingen inom avfallsområdet. Målsättningen är att få nöjdare kunder och ökad återvinning.
Arbetet med att utveckla en upphandlingsprocess som säkerställer kvalitet och innovativa lösningar tar avstamp i den goda affären som beskrivs i Upphandlingsutredningen. I sin förstudie (pdf) har gruppen, där bland annat Anders Wijkman ingår, kartlagt nuläge och problembild vad gäller upphandlingarna av avfallstjänster av idag.
Målet visar att nöjdare kunder och ökad återvinning är de kvaliteter som bör prioriteras i utvecklingen av upphandlingarna. Det speglar också utmaningen och utvecklingspotentialen i att hitta sätt att säkerställa att rätt kvalitet levereras – samtidigt som utrymme kan ges för utveckling och innovation.
Förstudien kommer att ligga till grund för fortsatt samarbete där betydelsen av dialog och av alla aktörers perspektiv poängteras. Närmast ska en gemensam konferens genomföras samtidigt som ett utvecklingsprojekt inriktat mot funktionsupphandling initieras.
Samarbetar för bättre avfallsupphandling
Målet är ökad återvinning och nöjdare kunder. I en färsk förstudie stakar aktörerna på avfallsmarknaden gemensamt ut vägen mot en upphandlingsprocess som säkerställer kvalitet och innovativa lösningar.
| 2014-08-28
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer