SJ har tecknat avtal med Sveriges största IT-tjänsteföretag Logica inom Application Management. Förutom ett ramavtal för olika IT-tjänster omfattar avtalet förvaltning och utveckling av 32 applikationer och system som hanterar ekonomi, försäljning och produktion samt interna och externa webbar, däribland sj.se. Avtalet löper i fem år och har ett ordervärde på cirka 95 miljoner kronor.
– Vi är mycket nöjda med att ta detta steg mot en mer funktions- och tjänsteinriktad leverans av våra system och applikationer och därmed i slutändan kunna erbjuda våra resenärer ännu bättre tillgänglighet och kvalitet. Logica har levt upp till våra högt ställda krav på tillgänglighet, kvalitet, miljö, säkerhet och proaktivitet. Tillsammans med ett konkurrenskraftigt pris och förmågan att blanda lokal och internationell leveranskapacitet avgjorde det valet av leverantör, säger Anders Hedenros, CIO på SJ.
Genom avtalet blir Logica huvudleverantör inom Application Management.
– Det är verkligen glädjande att få förtroende av ett företag som SJ att leverera så pass verksamhetskritiska applikationer och system genom vår Blended Delivery-modell. Vi märker av ett stort intresse för oss som leverantör inom hela outsourcing-området. Det gäller i synnerhet vår förmåga att tillhandahålla och hantera IT-tjänster som använder både lokala och internationella resurser i en etablerad leveransmodell. Nu ser vi fram emot att leva upp till SJ:s förväntningar och bidra till deras utveckling och starka position inom persontrafikbranschen, säger Stefan Gardefjord, vd Logica Sverige.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer