Missnöje med nuvarande operatören Vy gör att Trafikverket ger uppdraget till SJ för resterande delen av avtalsperioden – ett år med option på ytterligare ett år med start 15 december i år.
Roligt och hedrande, kommenterar SJ:s vd Monica Lingegård:
– Nattågstrafiken är viktig för många människor både för arbetspendling och för turismen. Det är ett stort viktigt åtagande och vi på SJ vill få ännu fler att resa till och från övre Norrland och kommer att jobba med att utveckla erbjudandet och sänka biljettpriserna.
Tidigare har SJ tagit över pendelgångstrafiken i Stockholm genom direkttilldelning.
Mälartågs byte till Transdev för regionaltågen i Mälardalen är ännu ett exempel under 2024 på direkttilldelning av spårtrafik.
Utvecklingen kan möjligen vara en effekt av att Konkurrensverket granskat pendeltågsaffären i Stockholm och funnit att den hade stöd i lagstiftningen, som generellt för kollektivtrafik ger ett utrymme för att direkttilldela avtal som är ”betydligt större än vad som vanligtvis gäller vid upphandling”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer