Ernst & Young-rapporten Kostnadsjämförelse Örebro stadstrafik presenterades under ett webbinarium igår och ger enligt Sveriges bussföretag en tydlig bild över att högre kostnader blir effekten när trafik inte upphandlas.
Omkring 20 miljoner kronor per år i fördyring för Örebros skattebetalare, är slutsatsen i rapporten efter jämförelse med både ett ”skugganbud” och en bedömning av kostnadsnivån för en fortsättning med den tidigare leverantören Nobina.
Sedan hösten 2019 drivs stadstrafiken i Örebro av Svealandstrafiken, hälftenägt av Region Örebro.
Sveriges bussföretag har tidigare varnat för en utveckling mot ökad direkttilldelning av trafik och ser Örebrolösningen som ett varnande exempel.
”Att regioner och kommuner äger trafikföretag är inte något vi har synpunkter på. Tvärtom, att låta dessa företag på marknadsmässiga villkor delta i en offentlig upphandling om regionens, eller del av regionens, busstrafik ger direkt kvitto på hur väl det egna trafikföretaget sköts och hur det står sig i jämförelse med bolag som hela tiden tvingas vässa sin kompetens i konkurrens.”, skriver organisationens branschchef Anna Grönlund i ett debattinlägg och fortsätter:
”Att däremot direkttilldela trafik, det vill säga ge det egna bolaget rätt att köra, utan föregående upphandling och genomlysning av verksamheten, menar vi är direkt skadligt. För bolaget som inte i öppna jämförelser får möjlighet att vässa sin förmåga. Men också för regionens skattebetalare, som riskerar att betala för dyrt för sin kollektivtrafik jämfört med invånare i andra regioner som genomför offentliga upphandlingar av sin busstrafik.”
EY-studien bygger på en kartläggning av januari 2020 som referensmånad, där man kommit fram till att fortsatt Nobinatrafik blivit knappt 1,4 miljoner kronor billigare.
Modellen med ett skugganbud indikerar en ännu större kostnadsminskning den aktuella månaden – knappt 2 miljoner kronor eller en bit över 10 procent.
Skugganbudet har tagits fram genom en process i fyra steg för att komma fram till det man ser som ett väl avvägt pris med bedömningar från medlemsföretagen inom Sveriges bussföretag som viktig källa.
Enligt Sveriges bussföretag omsatte den upphandlade kollektivtrafiken 59,7 miljarder kronor i Sverige 2019.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer