2010 tecknade Region Stockholms lokaltrafikbolag SL avtal med företaget Ansaldo om en nyckelfärdig leverans av signalsystem för 750 miljoner kronor. Signalsystemet skulle vara färdiglevererat 2014.
Sju år senare hade SL inte fått ett nytt signalsystem, och det fanns ingen stabil tidplan för leverans.
Den ursprungliga budgeten hade ökat till drygt 1,1 miljarder kronor och ytterligare resurser krävdes. SL beslutade därför att häva avtalet.
Ansaldo bestred beslutet i skiljenämnd och krävde 1,4 miljarder kronor i skadestånd.
Nu har en skiljenämnd beslutat att SL ska betala 500 miljoner kronor till det italienska bolaget, som hunnit byta namn till Hitachi Rail.
SL hade inte rätt att häva avtalet eftersom lokaltrafikbolaget hade gått med på många ändringar och tillägg till beställning under flera år. Därmed gällde inte det ursprungliga avtalet, enligt skiljenämnden.
– En hård lärdom är att vi borde hävt avtalet och avslutat projektet redan 2013, säger David Lagneholm chef för trafikförvaltningen och vd för SL i en kommentar.
Han säger också att de 500 miljonerna visserligen är ett högt belopp, men ändå mindre än förskotten på 700 miljoner kronor som SL återtog i samband med hävningen.
SL meddelar att man beställer en oberoende, extern utredning av hela processen.
Parterna ska var och en betala sina egna rättegångskostnader.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer