–Det är nästintill omöjligt för en upphandlande myndighet att skapa ett underlag som är helt invändningsfritt i en sådan här omfattande upphandling, men kammarrätten har bedömt att Mälab ändå har varit tillräckligt tydliga i sina kravspecifikationer, säger Magnus Schultzberg, kammarrättsråd vid Kammarrätten i Stockholm.
För drygt ett år sedan fattade Mälardalstrafik (Mälab) tilldelningsbeslut om trafiken – “Mälartåg etapp två” – som täcker fem regionala linjer i Stockholm-Mälardalen. Avtalet är åttaårigt och värderat till fyra miljarder kronor.
Mälabs val föll på MTR som ny operatör efter SJ och Kammarrättens bedömningar (mål 3580-21 och 4092-21) innebär att varken SJ eller Arriva får gehör för sina invändningar.
Förvaltningsrätten har tidigare bedömt att upphandling stred mot transparensprincipen.
Även kammarrätten pekar på otydligheter kring kraven på rimliga och bärkraftiga priser, men har kommit fram till att upphandlingsdokumentens information ändå var tillräcklig för att kunna förstå och tolka kraven.
Utöver det anser domstolen att SJ inte konkret visat att de ifrågasatta kraven försämrat möjligheterna att lämna ett konkurrenskraftigt anbud.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer