Elektrifieringen av bussar kommer att leda till en omfattande strukturomvandling. Det gäller allt från kostnader, planeringskomplexitet och tillverkning av bussar till konkurrenssituationen för bussföretagen.
Det visar en rapport som Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik har tagit fram.
Den största utgiften för bussbolagen är förarkostnaden, följt av energikostnader, kapitalkostnader för bussflottan samt underhåll och reparationer av fordonen.
– Investeringarna är dyrare men driften är billigare. För att hämta hem de besparingarna måste bussarna leva en längre tid än tidigare och då bör man tänka på att inte ställa konkreta ålderskrav i avtalet, säger Mikael Olsson, ordförande i Kollektivtrafikens avtalskommitté som arbetat med rapporten.
En ökad komplexitet vid övergången till eldrift kan minska planeringseffektiviteten vilket kan leda till högre direkta kostnader, enligt rapporten.
En effektiv trafikplanering kan därför vara av stor ekonomisk betydelse och justeringar i tidtabellssystemet kan ge betydande kostnadsbesparingar, särskilt inom elektrifierade system.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer