Det framgår av ett pressutskick där Swedavia mer i detalj kommenterat den kritiserade affären med Nuctech, som Aftonbladet var först att rapportera om.
Flera oppositionspartier har agerat och näringsutskottet har kallat både Swedavias vd och näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson till riksdagen för redogörelser.
Transportstyrelsen meddelade igår att man inlett en granskning av affären. Myndigheten kommer att bedöma om upphandlingen skötts enligt gällande lagstiftning, säger Transportstyrelsens direktör Gunnar Ljungberg till Sveriges radio.
Swedavias säkerhetschef Mats Paulsson kommentar:
-Vår bedömning är att vi följt gällande lagstiftning både när det gäller upphandlingen och säkerhetslagstiftningen och vi har gjort de säkerhetsskyddsbedömningar som man ska göra inför en sådan här upphandling. Men vi välkomnar självfallet att Transportstyrelsen nu tittar på ärendet och gör sin bedömning. Vi kommer att ha dialog med Transportstyrelsen i den här frågan under närmaste tiden.
Avtalet med kinesiska Nuctech är en del av modernisering av terminal fem vid Arlanda flygplats under 2023 med bland annat en ny och snabbare säkerhetskontroll.
Den utrustning som Nuctech kommer att leverera består av ett standardsystem för kontroll av handbagage som inte hanterar personuppgifter eller andra känsliga uppgifter, uppger Swedavia om den upphandling som genomförts enligt LUF, lagen om upphandling inom försörjningssektorerna, och med hänsyn till säkerhetsskyddslagen.
Swedavia betonar vidare att utrustningen tillverkat av ett dotterbolag till Nuctech i Polen och med en svensk underleverantör, NSC Sweden, som kommer att installera och driftsätta systemet.
Säkerhetskontrollerna kommer att utföras och bemannas av ett av de större svenska säkerhetsföretagen, Avarn security.
Enligt Swedavia deltog ”en handfull i huvudsak internationella aktörer” i upphandlingen med en kvalificeringsomgång bestående av utvärdering av ekonomisk och teknisk kapacitet.
I nästa omgång ställdes krav på att uppfylla ett 60-tal kvalitetsparametrar samt krav på it-säkerhet och att uppfylla säkerhetsskyddslagen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer