Närings- och innovationsminister Mikael Damberg betonar att alla företag, oavsett om de är statligt eller privat ägda, ska hålla sig till regelverket. Detta som svar på en interpellation från kristdemokraten Penilla Gunther om den Trafikverksupphandling som statligt ägda Jernhusen kammade hem i konkurrens med privata bolag.
– Bedömningen av de inkomna offerterna har gjorts av Trafikverket, och jag utgår ifrån att denna bedömning har gjorts dels utifrån kraven uppställda i förfrågningsunderlaget, dels ur ett upphandlingsrättsligt perspektiv, förklarade han i riksdagsdebatten.
Trafikverket inledde i fjol en upphandling av reklamplats på bland annat plattformar. Jernhusen, ett helägt statligt fastighetsbolag som bildades ur SJ i januari 2001, budade i samarbete med en privat aktör. Ytterligare tre anbud kom in.
– Tillsammans med de befintliga ytorna på våra egna stationer kommer våra analoga och digitala reklamserier att bli ännu mer effektiva för annonsörerna, säger Tomas Nodbrink, tf chef för Jernhusen Media.
Enligt Penilla Gunther erbjöd Jernhusen sina tjänster i princip utan vinstmarginaler eller med förlust. Vill företaget skaffa sig monopol på reklam som riktar sig till tågresenärer?
– Tillsammans med Jernhusens egna reklamytor kan deras ställning betraktas som ett monopol. Och det finns ett flertal problem med detta.
Penilla Gunther noterar att ett statligt ägt bolag inte får snedvrida förutsättningarna för en effektiv konkurrens. Detta till trots slipper den privata aktören, Visual Art, som samarbetar med Jernhusen risken, men har samtidigt möjlighet att ta del av vinsten.
Mikael Damberg tror att det är lite farligt om man går för långt i den här logiken och säger att statliga bolag aldrig får samarbeta med privata aktörer:
– Det blir en väldigt märklig ordning eftersom flera av de statliga bolagen har olika samarbeten även med privata aktörer. Det är en del av deras sätt att bedriva verksamhet och fungera på en konkurrensutsatt marknad.
Trafikverkets avtal med Jernhusen börjar gälla den 1 april och sträcker sig i sju år med möjlighet till förlängning i tre år.
Statligt bolag vann statens reklamupphandling
Jernhusen vann Trafikverkets upphandling och får sälja reklamplatser på ett sjuttiotal järnvägsstationer. Penilla Gunther sätter frågetecken för hur det statligt ägda bolaget konkurrerar med privata aktörer.
| 2015-03-11
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer