-Beslutet är för det första ekonomiskt ofördelaktigt för Region Dalarna. För det andra bryter det mot bolagsordningen. Jag kan inte sitta kvar i en styrelse som inte följer regelverket, säger Ulf Berg, moderat regionstyrelseordförande i Dalarna, till Dala demokraten.
Han uppger att han redan 8 juli reserverade sig mot bolagets inriktning att gå med på nya villkor, vilket sedan resulterade i ett avtal 16 augusti.
Överenskommelsen innebär att SJ drar sig ur trafiken tre år i förtid – i december 2023 istället för december 2026 – och kompenseras för intäktsförluster under pandemin.
Övriga tre ägarregioner – socialdemokratiskt styrda Örebro, Västmanland och Gävleborg – står däremot bakom SJ-avtalet.
Styrelsens ordförande Tommy Levinsson, som är regionråd i Västmanland pekar på att de nya förutsättningarna under pandemin gett SJ, som varit operatör för linjerna i Bergslagen sedan 2016, rätt till omförhandling.
-Om det hände något så kunde endera parten säga upp det med sex månader. Om vi då gått den hårda vägen fram, hade vi inte haft något trafikavtal i december i år. Nu lyckades vi få till avtalet så det slutar -23 i december, säger Tommy Levinsson till SvT
Jarnvagar.nu har uppgett att SJ med tilläggsavtalet kompenseras i år med 70 miljoner kronor och får utöver det bättre villkor för de avslutande två åren under avtalsperioden.
Enligt Ulf Berg kommer det att belasta tågbolagets ekonomi med omkring 200 miljoner kronor med alternativen att ”bli konkursmässig” eller att ägarna skjuter till pengar.
En så betydande fråga kan inte avgöras i Tåg i Bergslagens styrelse utan måste gå till beslut i respektive regionfullmäktige, menar Ulf Berg.
-Styrelsen kan få det svettigt om revisionen kommer fram till att de inte kan få ansvarsfrihet, säger han till Dala demokraten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer