Sommaren 2011 ingick Sundsvalls kommun ett avtal om skötsel av utemiljö, fastighets- och parkmark. Avtalet förlängdes vid två tillfällen och slutade gälla i november 2018.
Men i stället för att göra en ny upphandling ingick kommunen ett nytt avtal med den tidigare leverantören för sommarsäsongen 2019.
Värdet på kontraktet uppgick till cirka 12 miljoner kronor, något som enligt Konkurrensverket är en otillåten direktupphandling.
Kommunens vädjan om jämkning av beloppet för att man varit transparenta i utredningen möttes av kalla handen från Konkurrensverket.
Förvaltningsrätten i Härnösand finner inga skäl att göra någon annan bedömning i målet och har därför beslutat att Sundsvalls kommun måste betala 900 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.
Olof Nyberg, som fram till mitten av maj var tillförordnad inköpschef på Sundsvalls kommun, har förklarat situationen så här:
– Vi är sena eftersom vi har hamnat i en olycklig situation. Vi blev försenade i upphandlingsarbetet och har inte haft tillräckligt bra kontroll på processen. Det är många delar inom Sundsvalls kommun som är involverade. När vi blev varse om situationen och var vi befann oss i processen satte vi till de resurser vi kunde inför den kommande upphandlingen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer