Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

”Sverige får ha egna regler”

DebattSverige får ha egna regler för upphandling av vård, omsorg och skola. Det beror på att skattefinansierad välfärd inte är ”ekonomisk verksamhet”, enligt EU:s definition. Men frågan vad som är ekonomisk verksamhet" är större än så. Ytterst handlar dem om gränserna för EU:s makt, skriver Mathias Sylvan.

| 2017-02-06

Debatten kring Välfärdsutredningens betänkande har nästan uteslutande kretsat kring förslagen om vinstbegränsningar. Annat – som vad vi får göra enligt EU-rätten – har hamnat i skymundan. Men ett av avsnitten i betänkandet handlar om just detta, närmare bestämt vad som är ”ekonomisk verksamhet”.

EU:s direktiv om upphandling omfattar nämligen bara ”ekonomiska” tjänster. Är utbildning, vård och omsorg ”icke-ekonomiska tjänster” får Sverige anta egna regler för upphandling. Det blir till exempel möjligt att reservera upphandlingar utan de tids-
begränsningar som finns i artikel 77 i direktiv 2014/24/EU.

Kinnarps kvalitet i varje detalj, effekt i varje krona

Men Välfärdsutredningen går inte så långt. Utredningen anser visserligen att skattefinansierad skola är ”icke-ekonomisk” men är osäker på om all vård och omsorg också är det. Det som inte uppenbart är tillåtet ska betraktas som förbjudet, enligt utredningen.
Utredningen föreslår visserligen en bestämmelse om reserverade kontrakt men den innehåller sådana begränsningar att den är föga användbar för kommuner och landsting som vill ha långvariga relationer med idéburna organisationer och kvinnojourer.

Anledningen till denna försiktighet är alltså en osäkerhet om vad som är ”ekonomisk verksamhet”. På UrT:s och Upphandling24:s konferens i december var talarna överens om att all verksamhet är ”ekonomisk” där det finns en marknad. Med denna definition är i stort sett alla välfärdstjänster “ekonomiska”. Detta gäller inte minst utbildning.

Academedia är ett exempel på att det finns en marknad. JB Education var ett annat.

I en rapport för Malmö stad (Malmörapporten) hävdar jag att det i stället är finansieringen som avgör om välfärdstjänster är ”ekonomiska”. Jag hävdar vidare att skattefinansierad skola, vård och omsorg är “icke-ekonomiska” tjänster.
Mycket kortfattat är argumentationen den att tjänster enligt artikel 57 i funktions-fördraget måste utföras mot ersättning för att vara ”ekonomiska” men är välfärden skattefinansierad utförs den inte mot ersättning.

Det finns en dom från början av 90-talet i mål C-40/91 Höfner som kan tolkas som stöd för den uppfattning som framfördes på konferensen. Men i senare praxis har EU-domstolen frångått denna syn på vad som gör en tjänst eller verksamhet “ekonomisk”.

Här kan nämnas ett exempel: C-246/08 Kommissionen mot Finland. Bakgrunden var att rättshjälpen i Finland var momspliktig när den utfördes av privata men momsfri när den utfördes av allmänna jurist-byråer. I Kommissionen mot Finland fanns det alltså en marknad där allmänna och privata aktörer dessutom konkurrerade på olika villkor.
Kommissionen ansåg att den finska marknaden för rättshjälp stred mot EU-rätten och stämde Finland inför EU-domstolen.

Men EU-domstolen avslog Kommissionens talan. Rättshjälpen i Finland var inte en “ekonomisk verksamhet”. Den var nämligen skattefinansierad i hög grad och den avgift som mottagaren måste betala så liten att avgiften inte kunde betraktas som ”ersättning”.

Den omständigheten att det fanns en marknad där både allmänna och privata aktörer konkurrerade om kunder gjorde inte verksamheten “ekonomisk”. Kommissionen mot Finland är bara ett av flera exempel på att det är finansieringen som avgör om välfärdstjänster är ”ekonomiska” eller inte.

I nr 6 – 2016 av Public Procurement Law Review, PPLR, har jag en längre artikel om Malmörapporten. Artikelns rubrik är ”Do EU Rules on Public Procurement apply to Tax-funded Welfare Services?” Det faktum att PPLR efter en noggrann granskning publicerat artikeln är ett kvitto på att Malmörapporten ska tas på allvar. Artikeln finns på mathiassylvan.se/media.

Om skattefinansierad välfärd inte omfattas av EU:s regler om upphandling torde samma sak gälla för EU:s regler om statsstöd, konkurrens, fri rörlighet med mera. Det är anledningen till varför jag återkommer till Malmörapporten. Vad som är “ekonomisk verksamhet” har ytterst betydelse för gränserna för EU:s makt över medlemsstaterna. Den kan vara en ödesfråga för EU.

Mathias Sylvan
upphandlingsjurist

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "”Sverige får ha egna regler”"

  1. LXV skriver:
    6 februari, 2017 kl. 13:07

    Man kan lika väl hänvisa till Skatteverket – https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2016.13/321542.html
    och få ett direkt svar på frågan vad som utgör ekonomisk verksamhet…

  2. Per-Arne Sundbom skriver:
    7 februari, 2017 kl. 23:33

    Det är lätt att tänka på Sinatralåten “I did it my way” när man läser Mathias Sylvans tankar.

  3. mejlkungen skriver:
    8 februari, 2017 kl. 09:00

    Visst hade det varit smidigt. Tyvärr verkar det dock inte vara så enkelt att “ekonomisk verksamhet” är ett helt enhetligt begrepp i EU-rätten (som ju Skatteverket bygger sina ställningstaganden på). Kan mycket väl vara så att “ekonomisk verksamhet” har en annan betydelse i upphandlingsrättsliga sammanhang än i skatterättsliga.

  4. LXV skriver:
    8 februari, 2017 kl. 10:10

    “Kan mycket väl vara så att “ekonomisk verksamhet” har en annan betydelse i upphandlingsrättsliga sammanhang än i skatterättsliga.”

    Det hade varit intressant att veta hur du motiverar ett så modigt påstående…

  5. mejlkungen skriver:
    8 februari, 2017 kl. 11:11

    Kommissionens meddelande 2012/C8/02, stycke 15. Citat:
    “I avsaknad av en definition av ekonomisk verksamhet i fördragen förefaller rättspraxisen erbjuda olika kriterier för tillämpningen av inremarknadsreglerna och för tillämpningen av konkurrenslagstiftningen”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

Inköpsanalytiker till Göteborgs stad

Norrköpings kommun söker erfaren avtalscontroller till samhällsbyggnadskontoret

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Inköps- och e-handelssamordnare till MSB

Upphandlingskonsult inom Aff på Svefa

Jurist inriktning upphandling och offentliga affärer – Telge Inköp

Örebro Logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

Upphandlare inom Livsmedel/måltider och Omsättningsvaror

Upphandlingsmyndigheten söker jurist till Frågeservice

  • Upphandlare till Tyresö kommun 
  • Upphandlingsansvarig till Sydvatten

Senaste nyheterna

Kammarrätten i GöteborgTar ”Sussa” till högre rätt
Vaxholms stad söker upphandlingschef
”Tänk som en triangel”
Upphandlar vaccin tillsammans
Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team
Detalj fällde Osbyleverantör
Vill samla upphandlingsdata
De styr Anbudspriset
Inköpsanalytiker till Göteborgs stad
Madeleine MannefredPrövar ny mark i det offentliga
Upphandlare till Tyresö kommun 
UHM missade att rapportera
Norrköpings kommun söker erfaren avtalscontroller till samhällsbyggnadskontoret
DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Veronica MagnussonFacklig sågning av korruptionslag
Kinnarps v.46
Konkurrensverkets logotypGöteborg får böta 5 miljoner
MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskapInköps- och e-handelssamordnare till MSB
Straffas för dyr it-lösning
Döms även i hovrätten
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • Straffas för dyr it-lösning
  • Göteborg får böta 5 miljoner
  • UHM missade att rapportera
  • Facklig sågning av korruptionslag
  • Prövar ny mark i det offentliga
  • DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
  • KKV:s mörka höst
  • Dubbelt avhopp från Ängelholm
  • Vässar uppföljningen med grupp
  • De styr Anbudspriset

Läsarnas åsikter

Amanda : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Håller med ovan, och att fortsätta spä på fördomar kring att en utvärderingsmodell med lägsta pris (när faktiskt pris i…
Per : UHM missade att rapportera
Om statisktiken kommer från efterannonser i upphandlingar har jag väldigt svårt att se att den informationen skulle kunna resultera i…
Upphandlare : UHM missade att rapportera
Pinsamt att det ska vara så svårt, till och med för den föreskrivande myndigheten. Då är det svårt att med…
Lars : UHM missade att rapportera
Miljö & Utveckling i kunde sin granskning varit tydligare med att det finns mycket stora skillnader mellan annonsdatabaserna. Cirka hälften…
Måns Weimarck : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Hej artikelförfattaren! Offentliga myndigheter kommer alltid att köpa den billigaste lösningen på det behov man har, med referens till de…
G : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Håller med, Per. Om implementerat korrekt i upphandlingen så är lägsta pris många gånger den bästa modellen. Håller även med…
Per : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Absolut. Lägst pris är oslagbart om man inte vill kompromissa om kvaliten, möjligen med undantag för att fast pris är…
LXV : Straffas för dyr it-lösning
På tal om öppen källkod och "inlåsningseffekter" vore det intressant att höra KKV:s ställningstagande apropå upphandlingssveriges vägran att konkurrensutsätta Microsofts…
Konfunderad : Straffas för dyr it-lösning
Konkurrensverkets beslut tycks bygga på en teoretisk syn på hur IT-marknaden fungerar. Att kommunen inte krävde öppen källkod från början…
Charlotte : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Är det någon som utvärderar med lägsta pris om det inte gäller ett inköp av en typ maskin? Jobbar själv…

Aktuella utbildningar

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november – FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026