Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

”Sverige får ha egna regler”

DebattSverige får ha egna regler för upphandling av vård, omsorg och skola. Det beror på att skattefinansierad välfärd inte är ”ekonomisk verksamhet”, enligt EU:s definition. Men frågan vad som är ekonomisk verksamhet" är större än så. Ytterst handlar dem om gränserna för EU:s makt, skriver Mathias Sylvan.

| 2017-02-06

Debatten kring Välfärdsutredningens betänkande har nästan uteslutande kretsat kring förslagen om vinstbegränsningar. Annat – som vad vi får göra enligt EU-rätten – har hamnat i skymundan. Men ett av avsnitten i betänkandet handlar om just detta, närmare bestämt vad som är ”ekonomisk verksamhet”.

EU:s direktiv om upphandling omfattar nämligen bara ”ekonomiska” tjänster. Är utbildning, vård och omsorg ”icke-ekonomiska tjänster” får Sverige anta egna regler för upphandling. Det blir till exempel möjligt att reservera upphandlingar utan de tids-
begränsningar som finns i artikel 77 i direktiv 2014/24/EU.

Men Välfärdsutredningen går inte så långt. Utredningen anser visserligen att skattefinansierad skola är ”icke-ekonomisk” men är osäker på om all vård och omsorg också är det. Det som inte uppenbart är tillåtet ska betraktas som förbjudet, enligt utredningen.
Utredningen föreslår visserligen en bestämmelse om reserverade kontrakt men den innehåller sådana begränsningar att den är föga användbar för kommuner och landsting som vill ha långvariga relationer med idéburna organisationer och kvinnojourer.

Anledningen till denna försiktighet är alltså en osäkerhet om vad som är ”ekonomisk verksamhet”. På UrT:s och Upphandling24:s konferens i december var talarna överens om att all verksamhet är ”ekonomisk” där det finns en marknad. Med denna definition är i stort sett alla välfärdstjänster “ekonomiska”. Detta gäller inte minst utbildning.

Academedia är ett exempel på att det finns en marknad. JB Education var ett annat.

I en rapport för Malmö stad (Malmörapporten) hävdar jag att det i stället är finansieringen som avgör om välfärdstjänster är ”ekonomiska”. Jag hävdar vidare att skattefinansierad skola, vård och omsorg är “icke-ekonomiska” tjänster.
Mycket kortfattat är argumentationen den att tjänster enligt artikel 57 i funktions-fördraget måste utföras mot ersättning för att vara ”ekonomiska” men är välfärden skattefinansierad utförs den inte mot ersättning.

Det finns en dom från början av 90-talet i mål C-40/91 Höfner som kan tolkas som stöd för den uppfattning som framfördes på konferensen. Men i senare praxis har EU-domstolen frångått denna syn på vad som gör en tjänst eller verksamhet “ekonomisk”.

Här kan nämnas ett exempel: C-246/08 Kommissionen mot Finland. Bakgrunden var att rättshjälpen i Finland var momspliktig när den utfördes av privata men momsfri när den utfördes av allmänna jurist-byråer. I Kommissionen mot Finland fanns det alltså en marknad där allmänna och privata aktörer dessutom konkurrerade på olika villkor.
Kommissionen ansåg att den finska marknaden för rättshjälp stred mot EU-rätten och stämde Finland inför EU-domstolen.

Men EU-domstolen avslog Kommissionens talan. Rättshjälpen i Finland var inte en “ekonomisk verksamhet”. Den var nämligen skattefinansierad i hög grad och den avgift som mottagaren måste betala så liten att avgiften inte kunde betraktas som ”ersättning”.

Den omständigheten att det fanns en marknad där både allmänna och privata aktörer konkurrerade om kunder gjorde inte verksamheten “ekonomisk”. Kommissionen mot Finland är bara ett av flera exempel på att det är finansieringen som avgör om välfärdstjänster är ”ekonomiska” eller inte.

I nr 6 – 2016 av Public Procurement Law Review, PPLR, har jag en längre artikel om Malmörapporten. Artikelns rubrik är ”Do EU Rules on Public Procurement apply to Tax-funded Welfare Services?” Det faktum att PPLR efter en noggrann granskning publicerat artikeln är ett kvitto på att Malmörapporten ska tas på allvar. Artikeln finns på mathiassylvan.se/media.

Om skattefinansierad välfärd inte omfattas av EU:s regler om upphandling torde samma sak gälla för EU:s regler om statsstöd, konkurrens, fri rörlighet med mera. Det är anledningen till varför jag återkommer till Malmörapporten. Vad som är “ekonomisk verksamhet” har ytterst betydelse för gränserna för EU:s makt över medlemsstaterna. Den kan vara en ödesfråga för EU.

Mathias Sylvan
upphandlingsjurist

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "”Sverige får ha egna regler”"

  1. LXV skriver:
    6 februari, 2017 kl. 13:07

    Man kan lika väl hänvisa till Skatteverket – https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2016.13/321542.html
    och få ett direkt svar på frågan vad som utgör ekonomisk verksamhet…

  2. Per-Arne Sundbom skriver:
    7 februari, 2017 kl. 23:33

    Det är lätt att tänka på Sinatralåten “I did it my way” när man läser Mathias Sylvans tankar.

  3. mejlkungen skriver:
    8 februari, 2017 kl. 09:00

    Visst hade det varit smidigt. Tyvärr verkar det dock inte vara så enkelt att “ekonomisk verksamhet” är ett helt enhetligt begrepp i EU-rätten (som ju Skatteverket bygger sina ställningstaganden på). Kan mycket väl vara så att “ekonomisk verksamhet” har en annan betydelse i upphandlingsrättsliga sammanhang än i skatterättsliga.

  4. LXV skriver:
    8 februari, 2017 kl. 10:10

    “Kan mycket väl vara så att “ekonomisk verksamhet” har en annan betydelse i upphandlingsrättsliga sammanhang än i skatterättsliga.”

    Det hade varit intressant att veta hur du motiverar ett så modigt påstående…

  5. mejlkungen skriver:
    8 februari, 2017 kl. 11:11

    Kommissionens meddelande 2012/C8/02, stycke 15. Citat:
    “I avsaknad av en definition av ekonomisk verksamhet i fördragen förefaller rättspraxisen erbjuda olika kriterier för tillämpningen av inremarknadsreglerna och för tillämpningen av konkurrenslagstiftningen”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Stiftelseaffär med efterräkningar

Konkurrensverket vill se höga ”böter” för Göteborgs stads stiftelselösning inom äldreomsorgen. I en ansökan yrkar myndigheten på 7,2 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

Slottner

Alla leverantörer ska inte vara lika

Regeringen flaggar för ändringar av LOU som anpassning till EU-rätten. Leverantörer från länder utanför EU kommer inte längre att få konkurrera på samma villkor.

Robertsfors

Robertsfors utmanar ”nya” lagen

De kommunala skolskjutsarna i Robertsfors blir ett av de första ärenden som en upphandlande myndighet tar till domstol efter missnöje över Konkurrensverkets beslut om upphandlingsskadeavgift.

polisen

Räkna med ökat polisintresse

Ny lagstiftning ställer krav på kommuner och regioner att bidra med information till Polisen även i fall där konkret brottsmisstanke saknas. Upphandling är ett område av intresse för Polisen.

Foto: Linnéa Rising.

Disputerar om krav och pris

Karriär

Olika kravs påverkan på konkurrens och priser analyseras i en ny avhandling från Handelshögskolan vid Umeå universitet. Doktoranden Samielle Drake presenterar också ett samband mellan överprövningar och färre anbud i kommande upphandlingar.

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”

Debatt

Den offentliga upphandlingens värde i Sverige beräknas till drygt 900 miljarder kronor per år. Rätt hanterad leder en fungerande offentlig upphandling till en lönsam affär för både beställare och entreprenörer. Tyvärr är det inte alltid så. Faktum är att många seriösa byggföretag idag väljer att avstå från att delta i upphandlingar, skriver Claes Thunblad, Byggföretagen.

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

Stiftelseaffär med efterräkningar
SlottnerAlla leverantörer ska inte vara lika
RobertsforsRobertsfors utmanar ”nya” lagen
polisenRäkna med ökat polisintresse
Disputerar om krav och pris
“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
Liselotte StrayMiljardstukad leverantör slår tillbaka
Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
Munkfors i topp
Vill se mer svenska varor hos FN
Magnus HaglundBravida i nytt blåsväder
Förvaltningsrätten i Karlstad.Cosmic-dom: lång väntan förlängs
Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
Doherty“Ställ krav på systemleverantören”
Antje DederingSöker ny prövning av fallet Ferlin
AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Bravida i nytt blåsväder
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • Disputerar om krav och pris

Läsarnas åsikter

Carl : “En upphandlare måste vara djärv”
Priserna var extremt trevliga för regionerna då rättsprocessen tog sin tid och första prisjusteringen sker efter ett år från avtalets…
Senior upphandlare : Miljardstukad leverantör slår tillbaka
Tråkigt med den inställningen från en leverantörs ledning. Man borde väl vara på tå efter Skåneaffären och Örnsköldsviks agerande torde…
Erik : “En upphandlare måste vara djärv”
@Carl Hedberg, det beror väl på varför frågor ställs och överprövningar görs? Jag fick över 400 frågor som en leverantör…
Carl Hedberg : “En upphandlare måste vara djärv”
En upphandling med 380 frågor och 6 överprövningar låter som en dåligt genomarbetad upphandling med många oklarheter. Alltför många upphandlingar…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »