Runt 60 miljoner kronor per år kan staten behöva skjuta till för att upphandla nattåg mellan Malmö och Köln, enligt beräkningar från Trafikverket.
Motsvarande kostnad för trafik till Hamburg uppskattas till 45-90 miljoner kronor beroende på upplägg.
Kostnaderna får Centerpartiet att slå bakut direkt.
–Jag är ytterst betänksam till att handla upp nattågstrafiken på det här sättet och till de här kostnaderna, säger Centerpartiets trafiktalesman Anders Åkesson till Sydsvenskan.
Frågan är politiskt känslig eftersom nattågstrafiken är en av punkter som kan räknas som tydliga framgångar för Miljöpartiet inom ramen för januariavtalet och det budgetsamarbete som omfattar regeringen samt C och L.
I en första delredovisning föreslår Trafikverket att nattåg mellan Malmö och Köln ska upphandlas med sikte på trafikstart 2022.
Centerpartiet vill istället prioritera statliga insatser för att säkra att de nya färjorna till Polen och Tyskland ska inkludera tågvagnar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer