P4 Västerbotten kunde tidigare i veckan rapportera om att Trafikverket tvingas till omtag för upphandling av 10 lok och 91 vagnar som ska trafikera Norrland.
Inga anbud uppfyllde kraven och Trafikverket kommer istället att påbörja en ny upphandling med sikte på leverans från 2030.
Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén beskriver det på X som ”ännu ett bakslag för alla som vill ta tåget”.
Han utvecklar resonemanget för Upphandling24:
– Det vi ser är en upphandling som kört fast. Samtidigt får vi inte veta vad det fallit på eftersom det omfattas av upphandlingssekretess.
– En möjlighet vi ser är att Trafikanalys tillsammans med Trafikverket skulle kunna göra en genomlysning av upphandlingsförfarandet i närtid. Det handlar om hur vi kan undvika att sådana här förfaranden kör fast och drar ut på tiden. På längre sikt har Riksrevisionens granskningar en viktig roll för att förbättra arbetet.
Miljöpartiet upprepar också kravet om en uppdelning av Trafikverket med egen myndighet för järnvägen.
Även Centerpartiet har reagerat. Riksdagsledamoten Ulrika Heie, som är ordförande i trafikutskottet, har kallat Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana till utfrågning av utskottet.
– Det är absurt för ett land som Sverige att inte lyckas byta ut gamla och trasiga nattåg till nya”, säger Ulrika Heie till P4 Västerbotten.
Trafikverket tar det hela med större ro och tror att nya tåg hinner levereras innan de nuvarande faller för åldersstrecket.
– Tråkigt, men samtidigt har vi ett ansvar att få kvalitet i det vi upphandlar, säger Trafikverkets enhetschef Rikard Granlund om att det nu blir en ny upphandlingsrunda.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer