Trafikverket testar en ny modell vid upphandlingen av kontrakten för delprojekten Olskroken och Centralen inom Västlänksprojektet. Lillian Brunbäck, upphandlingsansvarig på Trafikverket för Västlänken:
– Den entreprenör som får kontraktet kommer att vara på plats och involverad mycket tidigare, i de här båda fallen mellan 20 och 24 månader.
Modellen, Early Contractor Involvement, kommer från Storbritannien. Där har den med goda resultat tillämpats både inom motsvarande vägverket och banverket under många år.
– Olskroken och Centralen är pilotprojekt för den här metoden inom Trafikverket. Mig veterligt har den bara använts en gång tidigare på anläggningssidan i Sverige, vid ESS i Lund.
Utvecklingen har gått i denna riktning under flera års tid. Trafikverket har regeringens uppdrag att i större utsträckning än tidigare lägga ut sina entreprenader som totalentreprenad och att verket i större utsträckning intar en mer renodlad beställarroll.
– Vi måste vi veta vad vi vill ha och ställa tydliga krav på entreprenören. Vi måste se till att vi får det vi har beställt. Men däremellan ska vi låta entreprenören ta ansvar för att hitta de mest innovativa och produktionseffektiva lösningarna utan att vara inne och petar i detaljerna, säger Lillian Brunbäck.
De båda aktuella entreprenaderna är i miljardklassen och ska påbörjas år 2018 för att vara klara 2023/24. Storleken och komplexiteten gör att totalentreprenad och Early Contractor Involvment bedöms lämpa sig väl.
– Vi hoppas också kunna intressera utländska leverantörer, säger Lillian Brunbäck.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer