Det blev bara ett mindre tilldelningsbeslut i Stockholms läns landstings inflammerade upphandling av sjötrafik i skärgården. Efter godkännande av trafiknämnden har Waxholmsbolaget tilldelat Serco/Strömma kontrakt för Djurgårdsfärjan.
Övriga upphandlingsärenden utgick från trafiknämndens sammanträde. Hade den moderate ordföranden inte lyft bort dessa ärenden från dagordningen skulle yrkandet om att stoppa upphandlingen sannolikt vunnit.
Miljöpartiet valde att dra sig ur en överenskommelse. Samtidigt har centern och folkpartiet varit mycket tveksamma.
– Trots att vi genom förhandlingar med alliansen fått igenom vårt krav på ytterligare turtimmar i mellanskärgården, återstår det alltför många frågetecken och oklarheter, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet inom Stockholms läns landsting:
Miljöpartiet vill införa en gemensam taxa för all kollektivtrafik på land och vatten i Stockholms län. Att personalövergång tryggas vid upphandling är ett annat krav från partiet.
– Vi kan inte ta ansvar för en bristfällig helhet och därför drar vi oss ur.
Folkpartiets linje har varit att turlistorna måste förbättras och att möjligheterna för små rederier att lägga anbud säkerställs. Till centerkraven hör att sommartrafiken inte försämras och att de boende i skärgården ska få vara delaktiga i utformningen av tidtabellerna.
– Vi beklagar att det har behövt gå så här långt, eftersom vi varit tydliga från första början, skriver det folkpartistiska landstingsrådet Birgitta Rydberg på sin blogg.
Vad som händer härnäst är höljt i dunkel. Den politiska oenigheten tycks vara monumental samtidigt som anbudens giltighet löper ut den 30 september. Tiden till trafikstart, i april nästa år, krymper också.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer