Trafikverket har gjort en omfattande granskning av arbetet med Korsvägen, en del av Västlänken i Göteborg.
Slutsatsen är att entreprenören WLC på ett medvetet och illojalt sätt gynnat egna och närstående bolag genom upphandlingar inom konsortiet.
Nu har avtalet hävts.
– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket i ett pressmeddelande.
Enligt granskningen har WLC sett till sin egen vinning i val av tekniska lösningar samt haft höga påslag i flera led.
– Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg, säger Patrick Guné.
En petitess i sammanhanget är att Trafikverket verkar göra usla upphandlingar och anlitar konsultfirmor som gör rejäla vinster. Nu senast granskades Västlänken av Delray consulting och dom har en vinstmarginal på 27%. Borde inte Trafikverket granskas ordentligt varför projekten blir så dyra och hur kan de vid upphandling låta vinnaren granska sig själva under pågående projekt och varför reagerar Trafikverket så sent när det blir fördyringar? Vid en upphandling borde det väl finnas ”bötesbelopp” vid förseningar och fördyringar? Ett annat sätt är att avtala att fördyringar ersätts bara med exempelvis 20%. De verkar vara helt inkompetenta på Trafikverket på att hantera stora projekt.
mvh Per W
Det säger sig självt att Trafikverket behöver ha rätt kompetens in-house och inte förlita sig på externa konsulter som har andra intressen och mål. Att byggentreprenader blir mycket dyrare i slutändan är mer regel än undantag. Det väckor också farhågor om korruption.
Kan bara hålla med tidigare kommentarer om usla affärer hos TV.
Däremot förstår jag inte vad Per menar med vitesbelopp eller att i förhand skriva in hur procentuellt stora fördyringar som accepteras i ett avtal.