Det står klart sedan regionens trafiknämnd tagit ställning till den framtida trafiken. En övergång till egen regi har diskuterats mellan de styrande partierna, men sju av åtta partier stödjer nu en ny upphandling av trafiken.
– Genom att i bred politisk enighet fatta det här beslutet hoppas vi skicka en tydlig signal till marknaden. Vi vill ha en pålitlig och stabil pendeltågstrafik för resenärer och anställda, och det bästa sättet att nå dit är genom en ny upphandling, säger Miljöpartiets Jakop Dalunde, ordförande för trafiknämnden.
Beslutet kommer efter ett par års turbulens kring trafiken. Tidigare operatören MTR tvingades bort och ett nödavtal – med stöd av EU:s kollektivtrafikförordning – skrevs med SJ.
Konkurrensverket godkände det första och nu gällande SJ-avtalet. Region Stockholm har därefter beslutat om ett nytt, tvåårigt nödavtal med SJ, vilket granskas av Konkurrensverket med risk för upphandlingsskadeavgift på upp till 20 miljoner kronor.
Den nya upphandlingen tar sikte på en avtalsperiod från 2028 till 2037. Regionens trafikförvaltning har fått uppdraget att inleda upphandlingen utifrån en strategi att utvärdering kommer att ske även om resultatet endast blir ett anbud och att det i så fall ska antas om det bedöms som ”fullgott och skäligt”.
Det var när endast anbud inkom i en tidigare upphandling av ”pendeln” 2024 som processen avbröts. En liknande situation vill Region Stockholm undvika och bedömer att konkurrens är möjligt efter översyn av affärsinriktningen.
Miljöpartiet lyfter fram att den nya upphandlingen i större utsträckning ska bygga på det man kallar en anda av samverkan mellan parterna.
Endast Vänsterpartiet röstade emot en ny upphandling.
– Det är olyckligt att regionen missar en unik chans att ta över pendeln i SL:s regi i stället för att upphandla. Haveriet med MTR visade att upphandlingar har nått vägs ände, säger Anna Sehlin, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet.
Plåster på såret för Vänsterpartiet är att regionens styrande mittenkoalition (S, MP, C) gått med på att testa egen regi för busstrafik.
Trafikområde Sigtuna/Upplands Väsby blir försöksområde från 2029. Enligt Vänsterpartiet har regionen upphandlat all trafik sedan 90-talet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer