Enligt tidningen Miljö & Utveckling har tusentals hållbarhetskrav försvunnit ur den nationella databas som skapats för att följa upp arbetet med hållbar upphandling.
Över 52 000 upphandlingar mellan 2021 och 2023 visar omfattande luckor och rena fel, enligt granskningen.
Flera stora myndigheter och kommuner står på noll procent i statistiken, men uppger själva att kraven finns där.
Även Upphandlingsmyndigheten, som ansvarar för systemet, har lämnat felaktiga uppgifter. I nio upphandlingar mellan 2021 och 2023 markerades inga hållbarhetskrav trots att tre innehöll miljökrav.
Ett av felen gäller en upphandling där markeringarna var obligatoriska enligt upphandlingsförordningen.
Sofia Mårtensson, avdelningschef för juridiska tjänster på Upphandlingsmyndigheten, uppger att myndigheten undersöker varför uppgifterna inte registrerats.
– Man kan absolut tycka att just Upphandlingsmyndigheten borde fylla i rutorna korrekt även när det inte är obligatoriskt. Vi vill ju också att statistiken ska vara riktig, säger hon till Miljö & Utveckling.

Miljö & Utveckling i kunde sin granskning varit tydligare med att det finns mycket stora skillnader mellan annonsdatabaserna. Cirka hälften av Kommersannons.se:s annonser mellan 2021 och 2023 innehåller enligt UHM:s statistik hållbarhetskrav som avser miljö. I Mercells och e-Avrops annonser är det knappt 1 procent som innehåller miljökrav (Mercell har dock ökat till 4 procent år 2023).
Det är inte troligt att i stort sett samtliga upphandlande organisationer som ställer miljökrav är kunder hos Kommersannons.se. Därför drar jag slutsatsen att det handlar om brister i annonsdatabasernas tjänster eller i deras rapportering till UHM. Det är något som tillsynsmyndigheten KKV borde titta på.
Pinsamt att det ska vara så svårt, till och med för den föreskrivande myndigheten. Då är det svårt att med trovärdighet kräva rapportering av andra.
Om statisktiken kommer från efterannonser i upphandlingar har jag väldigt svårt att se att den informationen skulle kunna resultera i någon tillförlitlig och användbar statistik.
Dels är efterannonseringen, åtminstone i TendSign, så svårarbetad att många bara fyller i det minsta möjliga för att komma vidare. Det är inte helt ovanligt att efterannonseringen kräver ett samtal till supporten på Mercell som ibland svarar “Fyll bara i nåt, vad som helst”.
Dels måste det vara svårt att dra några tillförlitliga slutsatser av den informtion som ändå anges då det inte görs någon skillnad på mycket omfattande och mycket begränsade hållbarhetskrav i en upphandling.
Jag har sagt det förut och säger det igen. Det är mer eller mindre OMÖJLIGT att efterannonsera i TendSign! Man har ingen aning om vad man ska fylla i. Väldigt oklart i väldigt många fält vad so ska anges och vad innebörden är av det som anges. Fyller man trots allt i ngt vet man inte heller vad det egentligen är man har sagt. Man ska vara glad om man ens lyckas slutföra en efterannonsering. Jag har givit upp många gånger då jag tänker att nästan bättre att inte efterannonsera alls än att göra det och lägga in uppgifter som är helt konstiga som sen ska användas som underlag för allahanda statistik, som i sin tur då inte kommer att bli korrekt enligt devisen “Shit in – shit out”! Gör om och gör rätt vad gäller utformningen av formulären så att vi ens kan efterannonsera på ett vettigt sätt!