Skyddsombudet Patrik Emanuelson, förare på Vikbolandstaxi, har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket med krav på åtgärder mot stressen på två taxiföretag som kör färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar i Östergötland på uppdrag av Östgötatrafiken.
– Vi har en väldigt stressig arbetsmiljö med alldeles för korta körtider. Vi får också för lite tid för att lasta och lossa våra kunder och deras rullstolar och permobiler, säger han till Transports medlemstidning Transportarbetaren.
Både han och det regionala skyddsombudet vittnar om stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla och att vissa pass blir uppåt sex timmar utan toapaus.
Niclas Aronsson, vd på Vikbolandstaxi, är medveten om problemen och har skickat en skrivelse till Östgötatrafiken.
– Östgötatrafiken lägger upp körningarna för de bilar och förare som vi har, men de får omöjliga uppdrag. Vi har vräkt in anmälningar om körningar som inte har gått att hinna med, och samtidigt får vi stora viten när vi inte har hunnit med, säger han till Transportarbetaren.
Men Eva Jyttorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken, bollar tillbaka ansvaret till taxibolagen.
– Vår uppfattning är att grundplaneringen för fordonen är fullt rimlig. Men företagen har haft förarbrist sedan det nya avtalet började gälla i juli, och då har vi inget annat val än att överboka. Vi har också justerat tiderna på några ställen. När vi har analyserat behoven kan det bli så att vi behöver upphandla fler fordon, säger hon till Transportarbetaren.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer