Upphandlingsutredningen vill bevara ”den svenska modellen” med marknadsdrivna annonsdatabaser för offentliga upphandlingar. Inte oväntat tycker Visma Commerce, som är en stor aktör på området, att det är ett bra förslag.
– Att statlig inblandning i spridningen av upphandlingsinformation skulle medföra en effektivare marknad med fler deltagande anbudsgivare bygger på felaktiga antaganden, anser Daniel de Sousa, vd för Visma Commerce.
Daniel de Sousa tackar den privata marknaden för att genom ekonomiska incitament och inbördes konkurrens ha utvecklat en väl fungerande infrastruktur för spridning av upphandlingsinformation. Han pekar på att förfrågningsunderlag för 99 procent av de annonspliktiga upphandlingarna finns i företagets databas.
– Otaliga undersökningar har genom åren studerat anledningarna till att leverantörer väljer att avstå från deltagande i offentliga upphandlingar och ingen av dessa har listat bristande informationsspridning om aktuella upphandlingar som skäl.
Upphandlingsutredningen har inte varit enig i frågan. I sitt särskilda yttrande ogillar Mats Bergman, professor vid Södertörns högskola, att offentlig sektor gör sig beroende av kommersiella tjänsteleverantörer.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, håller med. Man menar att det kan vara problematiskt ur ett offentlighetsperspektiv att information om myndigheters förehavanden måste hämtas från databaser som administreras av kommersiella företag.
Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för VTI, skriver i sitt remissvar:
– Från ett forskningsperspektiv framstår det som troligt att detta inte kommer att underlätta analyser av de upphandlingar som genomförs i offentlig sektor.
Kammarkollegiet vill se en statligt finansierad databas som är kostnadsfri att använda. Detta för att ge en enda ingång till alla affärer och så sätt underlätta för framförallt små företag. Privata aktörer får fritt fram att fortsätta med att erbjuda kringtjänster.
– En auktorisering av marknadsdrivna annonsdatabaser är ett intressant förslag som, rätt utformat, kommer att gagna de seriösa aktörer som tar ett stort ansvar för att hantera upphandlingsinformationen effektivt och säkert, summerar Daniel de Sousa.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer