Värmlandstrafiks ursprungliga val av entreprenör för linjetrafiken med buss från och med december år 2016 står sig. Förenade Buss lyckas inte övertyga kammarrätten om att upphandlingen var felaktig. Kontraktet, värt cirka 3,5 miljarder kronor, gick till Nobina.
– Den upphandlingsmodell som vi har använt oss av är nu prövad i elva olika domar. I samtliga fall har den bedömts vara korrekt, säger Lars Bull, vd för Värmlandstrafik.
Beslutet kommer efter en lång och utdragen rättsprocess. I en första vända tvingades Värmlandstrafik göra om utvärderingen av inkomna anbud. Enligt kammarrätten hade likabehandlingsprincipen satts ur spel i och med att alla entreprenörer inte fått samma chans att presentera sina anbud som vinnaren Nobina.
Även nyutvärderingen överprövades av Förenade Buss – som denna gång inte fick gehör för sina klagomål.
Till kraven i den omtvistade upphandlingen hör lågentréfordon och ökad användning av fossilfria drivmedel. Avtalstiden är tio år med möjlighet till två års förlängning.
Upphandlingsmodell prövad i elva domar
Kammarrätten godkänner upphandlingen av linjetrafik i Värmland för de kommande tio åren. Förenade Buss lyckas inte övertyga domstolen om att Värmlandstrafiks upphandlingsmodell var felaktig.
| 2015-01-27
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer