Under förutsättning att nödvändiga beslut fattas av riksdag och regering kommer Upphandlingsmyndigheten att inrättas med start den 1 september. Regeringen har inlett sökandet efter en duglig generaldirektör och chef för den nya myndigheten som bedöms få runt 50 anställda.
Till kravprofilen hör en person som bland annat har akademisk examen eller motsvarande samt erfarenhet av eller kunskap om offentlig upphandling. På önskelistan står också dokumenterat goda chefs- och ledaregenskaper samt erfarenhet av att leda förändringsarbete.
Goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser samt förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom är plus. Det beskrivs som meriterande om sökande har erfarenhet av att från regeringskansliet och/eller EU-arbete som chef leda verksamhet.
Endast svensk medborgare kan utnämnas som chef för Upphandlingsmyndigheten. Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning kommer att göras.
I annonsen slås det också fast att lönen är individuell och bestäms mot krav, kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid. Normal första anställningsperiod är sex år.
Finansdepartementet vill ha intresseanmälan med cv senast den 1 mars. Som huvudregel gäller sekretess i anställningsärendet för uppgift om enskild kandidats identitet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer