Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Vad är ett ramavtal?

RättsfallsanalysKammarrätten i Stockholm anser att en upphandling av dosdispensering av läkemedel, som flera landsting gjort, är en upphandling av ett ramavtal. Landstingen håller inte med. Domen tar upp intressanta frågor beträffande faktorer av betydelse för frågan om ett avtal utgör ett ramavtal. Mikael Dubois och Erik Sigfridsson, Hamilton Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2016-05-16

Fakta i målet

Landstingen i Dalarna, Gävleborg, Sörmland, Uppsala län, Värmland, Västmanland och Örebro län (”Landstingen”) genomförde en upphandling av dosdispensering och dosexpediering av läkemedel för öppenvård. Upphandlingen genomfördes som ett förenklat förfarande enligt LOU. Avtalstiden löpte mellan den 1 mars 2016 – 31 mars 2020 med möjlighet för köparen att förlänga avtalet helt eller delvis i upp till 36 månader.

Landstingen antog anbudet från Svensk Dos AB (”Svensk Dos”). Apotektjänst Sverige AB (”Apotektjänst”) ansökte om överprövning av upphandlingen och yrkade i första hand att Svensk Dos anbud skulle förkastas och en ny utvärdering göras.

I andra hand yrkade Apotektjänst att upphandlingen skulle göras om. Till stöd för att upphandlingen skulle göras om anförde Apotektjänst bland annat att det upphandlade kontraktet avsåg ett ramavtal och att det inte förelåg särskilda skäl för att tillåta en avtalstid längre än fyra år.

I denna del anförde Apotektjänst i huvudsak att avtalet inte medförde en skyldighet för leverantören att utföra ett visst dosdispenseringsuppdrag, utan ett uppdrag att utföra tjänsten i enlighet med Landstingens avrop. Någon volymgaranti hade inte heller lämnats avseende vare sig doser eller patienter.

Apotektjänst menade även att avtalet innehöll bestämmelser om hur avrop skulle ske. Vidare angavs att leverantörerna hade rätt till betalning för den dosdispensering som utförs efter Landstingens beställningar. Enligt Apotektjänst skulle någon fast ersättning inte heller tillämpas.

Landstingen bestred ansökan och anförde att de förhållandena, att den exakta volymen inte var bestämd samt att det kunde tillkomma eller frånfalla uppdrag, inte innebar att kontraktet utgjorde ett ramavtal. Däremot menade Landstingen att leverantören med säkerhet visste att leverans skulle komma att ske och även den ungefärliga omfattningen.

Landstingen bestred att avtalet innehöll bestämmelser för hur avrop skulle ske och konstaterade att begreppet ”avrop” överhuvudtaget inte nämndes i underlaget.  För det fall kontraktet skulle bedömas som ett ramavtal anförde Landstingen att det förelåg särskilda skäl att låta ramavtalet ha en längre avtalstid än fyra år.

Domstolarnas bedömning 

I frågan om det aktuella kontraktet utgjorde ett ramavtal inledde förvaltningsrätten sin prövning med att konstatera att en viktig skillnad mellan ett vanligt upphandlingskontrakt och ett ramavtal är att ett ramavtal ofta inte har någon fastställd volym.

Förvaltningsrätten ansåg dock att förfrågningsunderlaget klargjorde kvantiteten av Landstingens behov och en beräknad omfattning av leveranserna ansågs därför framgå. Vidare ansåg förvaltningsrätten att avtalet saknade bestämmelser om avrop och att inget tydde på att avrop skulle ske.

Mot denna bakgrund samt då upphandlingen endast omfattade en leverantör och att villkoren huvudsakligen var fastställda bedömde förvaltningsrätten att kontraktet inte skulle betecknas som ett ramavtal. Förvaltningsrätten fann inte heller anledning att ingripa mot upphandlingen på någon annan grund.

Domen överklagades av Apotektjänst till Kammarrätten i Stockholm. Apotektjänst vidhöll att Landstingens upphandling utgjorde en upphandling av ett ramavtal. Landstingen och Svensk Dos bestred ändring.

Kammarrätten konstaterade att den första frågan i målet som kammarrätten skulle ta ställning till var om den ifrågavarande upphandlingen utgjorde en upphandling av ett ramavtal och om de särskilda reglerna för ramavtal i 5 kap. LOU var tillämpliga.

Kammarrätten inledde med att hänvisa till 2 kap. 15 § LOU där det anges att med ett ramavtal avses ett avtal som ingås mellan en eller flera upphandlande myndigheter och en eller flera leverantörer i syfte att fastställa villkoren för senare tilldelning av kontrakt under en given tidsperiod. Bedömningen om ett upphandlat kontrakt egentligen avser ett ramavtal är, enligt kammarrätten, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.

Kammarrätten konstaterade att Landstingen i upphandlingsunderlaget redogjort för statistiska data kring antal dosdisponeringsdygn i medeltal som skett under en viss period och att Landstingen ansåg att detta preciserat tjänsten.

Kammarrätten redogjorde vidare för att det i kontraktsmallen angavs att leverantören åtog sig att leverera tjänster enligt avtalet och förfrågningsunderlaget. Det angavs emellertid att köparen inte kunde garantera volymen samt att vissa volymer kunde öka, minska eller helt försvinna samt att detta inte utgjorde avtalsbrott.

Enligt kammarrätten stod det klart att Landstingen inte avsett att åta sig att anskaffa viss prestation mot viss ersättning. Leverantörens ersättning utgick visserligen från det lämnade priset, men den prestation Landstingen efterfrågade var styrd av deras behov.

Behovet motsvarades av antalet efterfrågade doser som läkare skulle komma att föreskriva. Prestationen var således enligt kammarrätten inte bestämd i förhand och Landstingen var inte förpliktade att i viss omfattning efterfråga den upphandlade tjänsten.

Kammarrätten fann även att den hänvisning Landstingen gjort till historiska data kring tidigare föreskrivna doser endast syftade till att ge anbudsgivarna möjlighet att beräkna det pris som skulle offereras.

Enligt kammarrätten utgjorde därför varje enskild förskrivning av läkemedel på dosrecept en tilldelning av kontrakt avseende upphandlad tjänst. Denna tjänst skulle levereras enligt villkoren i det upphandlade kontraktet och som därför ansågs utgöra ett ramavtal. Kammarrätten ansåg således att det upphandlande kontraktet avsåg ett ramavtal.

Vidare bedömde kammarrätten att Landstingen inte uppfyllt sin bevisbörda att visa att det förelåg särskilda skäl att tillåta en längre ramavtalstid än fyra år. Mot denna bakgrund konstaterades att Apotektjänst ansågs lida skada genom att inte ha möjlighet att konkurrera under den tid som ramavtalet kunde komma att löpa.

Kammarrätten förordnade därför att upphandlingen skulle göras om. Kammarrättens dom har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen.

Analys

 I den refererade domen ansåg alltså kammarrätten, till skillnad från Landstingen, att det upphandlade avtalet var ett ramavtal. Det finns fortfarande relativt få avgöranden från kammarrätterna som gäller frågan om en upphandling avser ett ramavtal eller ett vanligt kontrakt.

Denna fråga kan dock vara mycket viktig att ta ställning till – inte minst p.g.a. den begränsade avtalstiden som gäller för ramavtal – och redan av denna anledning är kammarättens dom välkommen. Hamilton har tidigare i Upphandling24 bland annat angett vissa omständigheter som en upphandlande myndighet bör tänka på vid utformningen av ett tjänstekontrakt. Detta mot bakgrund av den ofta invecklade gränsdragningen mellan ett vanligt kontrakt och ett ramavtal (se rättsfallsanalysen ”Här går gränsen mellan ramavtal och vanligt kontrakt” från augusti 2014).

LOU ger inte närmare ledning av vad som utgör ett ramavtal än den definition som hittas i 2 kap. 15 § LOU. Där anges att med ett ramavtal avses ett avtal som ingås mellan en eller flera upphandlande myndigheter och en eller flera leverantörer i syfte att fastställa villkoren för senare tilldelning av kontrakt under en given tidsperiod.

I det klassiska direktivet (2004/18/EG) anges vidare att med villkor avses särskilt fråga om tänkt pris och i tillämpliga fall uppskattad volym. Att priset inte är fastställt i det ursprungliga avtalet kan således utgöra en omständighet som tyder på att det är fråga om upphandling av ett ramavtal.

Vilka faktorer anser då kammarrätten vara avgörande i förevarande fall? Den huvudsakliga frågan synes vara om Landstingen åtagit sig att anskaffa ”viss prestation mot viss ersättning”. I denna del torde det vara av generell relevans huruvida det framgår av förfrågningsunderlaget att den prestation som den upphandlande myndigheten efterfrågar är bestämd på förhand, eller om det är myndighetens kommande behov som kommer att avgöra vilken kvantitet som kommer att efterfrågas av myndigheten.

Den senare situationen talar för att vad som upphandlas är ett ramavtal.

En fråga som ibland tenderar att komma bort i en bedömning av om ett avtal utgör ramavtal eller inte, är om avtalet fastställer villkor för ”senare tilldelning av kontrakt”. Detta trots att vad som nu nämnts faktiskt är ett rekvisit i 2 kap. 15 § LOU. Kammarrätten har emellertid i den refererade domen anfört att det förhållandet att avtalet inte avsett en viss prestation mot viss ersättning, innebär att de förskrivningar av dosrecept som skulle komma att göras under avtalets gång, var att anse som sådana tilldelningar av kontrakt som anges i 2 kap. 15 § LOU.

Kammarrätten konstaterar inledningsvis i domen att bedömningen av om ett avtal utgör ett ramavtal är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. Det är i denna del viktigt att påpeka att det aldrig är myndighetens egen rubricering av avtalet och upphandlingen som blir avgörande för den upphandlingsrättsliga bedömningen. Detta eftersom även en upphandling som enligt myndighetens uppfattning avser ett vanligt kontrakt, i själva verket kan avse ett ramavtal i LOU:s mening (se ovannämnd rättsfallsanalys från Hamilton från augusti 2014).

Kammarrätten konstaterar också i den nu refererade domen, att avsaknaden av begrepp som ”avrop” i ett förfrågningsunderlag, inte hindrar att det upphandlande kontraktet ändå utgör ett ramavtal. Det ska dock understrykas att det är viktigt att den upphandlande myndigheten innan upphandlingen genomförs verkligen analyserar frågan om upphandlingen i själva verket kan komma att avse ett ramavtal, och att myndigheten är tydlig i underlaget beträffande vilken typ av avtal som upphandlas.

Som kammarrätten konstaterar är det förfrågningsunderlagets och avtalshandlingarnas information till anbudsgivarna som ligger till grund för bedömningen av om det avtal som upphandlas är ett ramavtal.

Sammanfattningsvis utgör den ovan refererade domen ett viktigt tillskott till den praxis som ger ledning för frågan om vad som är ett ramavtal enligt LOU.

Domen ger ytterligare stöd för att om den upphandlande myndigheten inte anger en bestämd volym av en tjänst som myndigheten åtagit sig att anskaffa, utan endast genom ett upphandlat kontrakt förbinder en leverantör att tillhandahålla tjänsten när myndighetens behov uppstår, kan kontraktet mycket väl utgöra ett ramavtal.

Målnummer och domstol

Kammarrätten i Stockholm, 2016-03-24, mål nrKammarrätten i Stockholm mål nr 7754-15

Sammanfattning

  •  Om en upphandlande myndighet i ett upphandlat kontrakt inte åtar sig att anskaffa en viss prestation mot viss ersättning, utan då prestationen blir beroende av myndighetens framtida behov, kan kontraktet utgöra ett ramavtal.
  • Även om ett avtal inte är rubricerat som ”Ramavtal”, och begrepp som ”avrop” inte används i upphandlingsdokumentationen, kan ett upphandlat kontrakt ändå anses utgöra ett ramavtal.

 

Läs mer: RamavtalRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Vad är ett ramavtal?"

  1. Bea skriver:
    17 maj, 2016 kl. 10:45

    Hur förhåller sig denna dom till “överviktsprincipen”? Tidigare har det pratats om att om hälften av kostnaderna går att fastställa bör det kunna utgöra ett kontrakt och inget ramavtal.

  2. nyfiken skriver:
    17 maj, 2016 kl. 13:09

    Kan du hänvisa till källa för detta tidigare resonemang du gjort gällande?

  3. Juristen skriver:
    17 maj, 2016 kl. 20:02

    Se bla 1871-13 – Kammarrätten i Jönköping. Även denna dom borde ha refererats ovan för fullständighetens skull.

  4. nyfiken skriver:
    18 maj, 2016 kl. 08:54

    Tackar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

AI minskar jobbstressen

Tema: AI

AI minskar stressen om man har många eller nya arbetsuppgifter. Det visar en ny studie från Örebro universitet. ”Det finns en uppfattning om att AI kan öka stressen. Här finner vi det omvända” säger forskaren Magnus Lodefalk.

“En upphandlare måste vara djärv”

Det gäller att lyfta blicken och våga testa nytt. Så resonerade Kathe Mandorff och Catarina Sjöling när de tog sig an den nationella upphandlingen av vårdbemanning. En insats som gav dem priset Årets inköpare 2025. ”Vi ska unna oss en upplevelse för vinstpengarna – gärna med inslag av hästar och vin”, säger den samstämmiga duon.

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Vidareutbildning inom offentlig upphandling

Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Utbildning

Vill du utbilda dig inom offentlig upphandling? Vi erbjuder flera matnyttiga kurser både på distans och på plats i Stockholm.

Växjöparkering prövas igen

Växjös upphandling av parkeringsappar fick bakläxa av kammarrätten. Men en rättning av upphandlingen tycks inte räcka. Leverantören Parkster har valt att inleda ytterligare en juridisk process.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Utlovar enklare annonsering
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Därför uteblir efterannonserna
  • “En upphandlare måste vara djärv”

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »