I början av december tog KR Trafik över den regionala landsbygdstrafiken med buss i Gästrikland och stadstrafiken i Sandviken. Bolaget efterträdde då Nobina som tidigare kastat in handduken och sagt upp detta kontrakt med X-trafik.
Sammanlagt kommer 41 nya bussar att rulla i Gästrikland. Innan alla fordon hunnit levereras används inhyrda bussar på en del turer. Ungefär hälften av de nya bussarna tillhör de två underentreprenörerna VS Perssons i Sandviken och Nettbuss Stadsbussarna i Gävle.
– Våra erfarenheter av samarbetet med KR Trafik är goda. Företaget är en ansedd entreprenör, med trafikuppdrag från Uppland i söder till Norrbotten i norr, sa Lars Björling, affärschef på X-trafik, samband med det skiftet.
Måhända är X-trafik idag inte riktigt lika uppskattande i tonen gentemot sin entreprenör. Blott en knapp månad efter den trafikstarten vill KR Trafik, som är ett av Sveriges största privatägda bussbolag, bli löst från ett annat uppdrag åt X-trafik.
KR Trafik förhandlar nu om att säga upp miljardavtalet för all busstrafik i Hälsingland. Det uppdraget inleddes så sent som i juni år 2011 och avtalet skulle ha löpt i tio år.
Enligt ett meddelande från KR Trafik till de cirka 200 medarbetare som berörs har denna trafik allt sedan starten skapat betydande ekonomiska förluster. Försöken att vända utvecklingen har heller inte lyckats.
KR Trafik har uppenbarligen räknat bort sig inför inlämnandet av anbudet för Hälsinglandstrafiken. Med en årskostnad på 128,5 miljoner kronor vann man upphandlingen före Sambus som ville ha 145 miljoner kronor per år.
Enligt Linda Sahlén, vd för KR Trafik, är marginalerna i bussbranschen så små att det behövs mycket lite för att det ska bli förluster. Kostnaderna för löner, drivmedel och underhåll har ökat mer än planerat.
– Vi har andra avtal som går bättre, men det här måste vi kliva ur för att inte riskera övrig verksamhet, säger hon till Östersunds-Posten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer