Offentlig upphandling omsätter årligen hundratals miljarder kronor. Ellen Hausel Heldahl på Svenskt Näringsliv anser att man därmed också kan ställa krav på en effektiv och ändamålsenlig upphandling.
Hon anger att många företag i dag upplever regelkrångel och brist kring kommunikation. Enligt henne måste det förbättras för att upphandlingsenheter ska kunna bidra till tillväxt och en bra resursfördelning av skattemedel.
Ellen Hausel Heldahl menar att offentlig upphandling ska främja konkurrens, skapa högre kvalitet och lägre kostnader. För att den ska kunna göra det pekar hon på att den offentliga upphandlingen i Sverige behöver fungera effektivt.
– Det blir bättre kvalitet i utförda tjänster om myndigheterna jobbar aktivt med tidig dialog och uppföljning. En mer effektiv offentlig sektor kan leda till tillväxt som är bra för svensk ekonomi och i förlängningen arbetsmarknaden, säger Ellen.
Enligt henne finns det även en förhoppning om att den offentliga upphandlingens funktion ska gynna företagsetablering och öppna marknader.
– Det viktigaste vi jobbar med just nu är att byta till funktionskrav i stället för specifikationskrav samt de arbetsrättsliga kraven i offentlig upphandling. Det vi också aktivt arbetar för är proportionalitet, inköpsmogna myndigheter samt förbättrad dialog och uppföljning kring upphandlingsärenden, säger Ellen Heldahl i en intervju på Svenskt Näringslivs hemsida.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer