I domen – ironiskt nog meddelad samma dag som parterna avblåste striden om trafiken i höst – ges SJ rätt gällande två av tre huvudinvändningar (målnummer 28139-20).
Trafikavtalet gäller regionaltrafik i Mälardalen-Stockholm för en åttaårig avtalsperiod med start 12 december. Värdet har beräknats till fyra miljarder kronor med MTR som ny operatör efter SJ.
Enligt SJ:s chefsjurist Robert Westerdahl bjöd upphandlingen in till osund, taktisk prissättning med bristande transparens som inte uppfyllde kraven i lagen om upphandling av koncessioner, LUK
-I upphandlingsdokumentet fanns ett obligatoriskt krav på att samtliga delpriser skulle vara rimliga och bärkraftiga, dock utan att närmare definiera vad det innebar, säger han.
-Enligt SJ:s mening, som förvaltningsrätten delar, var kravet utformat på sätt så att icke-rimliga och bärkraftiga priser skulle förkastas. Mälardalstrafik har emellertid inte tillämpat kravet på det sättet. Kravet har därmed givits annan innebörd än vad som framgår av upphandlingsdokumentet.
SJ ifrågasatte även att så kallat lågfrekvent underhåll – tungt underhåll som utförs sällan – viktades så högt i prisutvärderingsmodellen.
-i vissa fall att åtgärder som i realiteten inte kommer att utföras alls under avtalsperioden skulle utföras tre gånger per år. En sådan viktning medför risk att anbudsgivare sätter nollpriser eller till och med negativa priser, vilket leder till icke rättvisande resultat och därmed inte heller det ekonomiskt mest fördelaktiga priset, anser Robert Westerdahl.
I domstolsprocessen har Mälardalstrafik betonat att SJ inte påtalat det man sett som brister under anbudstiden och att skillnaden på 14 procent i prisnivå mellan MTR och näst lägsta anbud inte kan ses som anmärkningsvärt.
Men Förvaltningsrätten i Stockholm lyfter i sitt avgörande fram att SJ kunnat visa att man riskerat att lida skada av det som domstolen ser som brister i upphandlingen kring viktning av underhållsåtgärder och krav på rimliga och bärkraftiga priser för samtliga underhållsåtgärder.
Ett temporärt avtal mellan Mälardalstrafik och MTR ska lösa trafiken från starten av kommande avtalsperiod.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer