Varken förvaltningsrätt eller kammarrätt anser att Statens servicecenter ska behöva betala upphandlingsskadeavgift för en konsultupphandling som gjordes innan myndigheten formellt hade bildats. Thomas Pålsson, generaldirektör för Statens servicecenter, efter den senaste domen:
– Jag är glad att vi i stort sett friades helt. Det är skönt att vi nu kan lämna det här bakom oss.
Han andades ut lite för tidigt. Konkurrensverket har överklagat den friande domen från kammarrätten till Högsta förvaltningsdomstolen.
– Vi anser att det behövs vägledning i om frågan om Statens servicecenters ambition att komma igång med sin verksamhet på den av regeringen utsatta tiden, kan utgöra en sådan nödsituation som krävs för att myndigheter ska få direktupphandla varor och tjänster med hänvisning till synnerlig brådska enligt LOU, säger Per Karlsson, chefsjurist vid Konkurrensverket.
Statens servicecenter bildades den 1 juni 2012 och har som uppgift att bland annat administrera löneutbetalningar till statsanställda. För att klara av denna uppgift på utsatt tid köpte myndigheten, vid två olika tillfällen kort efter bildandet, in konsulttjänster till ett värde om totalt cirka 20 miljoner kronor utan föregående annonsering enligt lagen om offentlig upphandling. Myndigheten fick böta för den senare av dessa båda affärer.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer