Kvalitetsbonus vid upphandling av busstrafik har blivit en framgång för Västtrafik. Attila Ungvari, chef för busstrafiken på Västtrafik, säger att trafikföretagens målmedvetna jobb med kundperspektivet har gett resultat:
– Vi har aldrig haft så hög kundnöjdhet i busstrafiken som under sista kvartalet 2013.
Det finns pengar att tjäna för entreprenörer som månar om kvaliteten. I fjol betalade Västtrafik ut sammanlagt 28 miljoner kronor i bonus.
– Vi är glada för att våra kunder får uppleva en förbättrad kvalitet. Samtidigt är det roligt att konstatera att trafikföretagen tjänar på att arbeta med de här frågorna.
Som mest kan bonusen bli tre procent av hela omsättningen i avtalet. Bonusen är indelad i två nivåer. För att nå första nivån ska minst 85–92 procent av kunderna ha gett högsta eller näst högsta betyg för sin senaste resa. För nivå två gäller 90–97 procent.
– Eftersom förutsättningarna ser olika ut för bussbolagen gör Västtrafik nollmätningar för att fastställa mål för respektive trafikföretag
Trafikföretagen ska också nå avtalade nivåer för samtliga åtta kriterier som fastslagits i respektive trafikavtal. Det handlar framför allt om trafik enligt tidtabell, städade vagnar samt trevliga och lugnt körande förare:
– Förarna spelar en viktig roll här och de påverkar resultatet mycket, bekräftar Attila Ungvari.
Under 2013 fanns det möjlighet till kundnöjdhetsbonus på 15 av Västtrafiks busstrafikavtal. Inom fyra av dessa avtal nådde Veolia Transport, Nobina och Nettbuss den högsta bonusnivån.
I år kommer denna typ av avtal bli fler enligt Attila Ungvari. För tåg- och spårvagnsavtalen finns ingen motsvarane bonuskonstruktion.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer