Efter en lång rättsprocess kan Nobina signera avtalen med Värmlandstrafiken om regiontrafik och skoltrafik från december månad och tio år framåt. Efter en lång tids överklaganden har slutliga domar kommit, med innebörden att de ursprungliga tilldelningsbesluten står sig.
Ragnar Norbäck, vd och koncernchef för Nobina, ser domstolutslaget som ett välkommet besked om att kvalitetskriterier tilldelas värde vid utvärdering av anbud och faktiskt kan fälla avgörandet:
– Det här är viktiga domslut som får betydelse för framtida anbud, menar han.
Trafikavtalen betyder att Nobina utökar sitt ansvar för kollektivtrafik med buss i Värmland med cirka 60 regionbussar och 90 skolbussar till totalt cirka 265 bussar. Inför trafikstarten i december investerar företaget 500 miljoner kronor i 160 nya bussar, av vilka större delen kommer att drivas på fossilfritt bränsle.
– Vi är givetvis även mycket glada över att äntligen få påbörja arbetet med att starta den trafik som vi tilldelades för mer än ett år sedan, fortsätter Ragnar Norbäck.
Trafikavtalens årliga ersättning uppgår till omkring 400 miljoner kronor. Ersättningen utgår i form av en kombination mellan fast och incitamentsbaserat pris, vilket innebär att Nobina framöver tar en mer aktiv roll i att utveckla trafiken.
– Det har varit en lång process, men det känns skönt att äntligen ha fått ett startdatum för när vi ska köra igång arbetet med att få fler Värmlänningar att välja bussen, säger Stefan Arnell, trafikchef på Nobina i Värmland.
Bussfajten i Värmland är över
Den utdragna överprövningsprocessen av regionbussupphandlingen i Värmland är över. Nobina kan teckna trafikavtal värda omkring fyra miljarder kronor med Värmlandstrafik.
| 2015-02-05
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer