Bron över Sundsvallsfjärden, som är en del av infrastrukturprojektet E4 Sundsvall, kommer att byggas av utländska företag. Det nybildade konsortium som vann Trafikverkets upphandling består av danska E. Pihl & Son samt tyska Max Bögl och Josef Möbius Bau.
– Konsortiet har stor erfarenhet av att bygga broar och har god kompetens, säger Jan Mynborg, försäljningschef vid E. Pihl & Son.
Det är inte varje år ett så här stort broprojekt byggstartas, även i ett europeiskt perspektiv. Därför gjordes Trafikverket tidigt bedömningen att bron över Sundsvallsfjärden kunde vara intressant på en internationell marknad.
Bron passerar fjärden i en mjuk båge och består av fem separata byggnadsverk. Tillsammans bildar de en 2 109 meter lång bro (inklusive landanslutningar) med en fri höjd på som mest 33 meter.
Med tanke på brons visuellt utsatta läge har omfattande krav ställts på utformningen. Den arkitekttävling som genomfördes redan år 1995 lockade 47 bidrag.
Däremot har byggföretagen själva fått påverka valet av grundläggningsmetod. Vinnande Joint Venture Sundsvallbroen PBM har fastnat för en egen lösning med sponter – som bland annat kan innebära mindre grumling och mindre buller än traditionell pålning.
– Genom valet av entreprenadform har vi hela tiden haft förhoppningar om att få se kreativa lösningar, säger Magnus Lundberg, projektchef vid Trafikverket.
Upphandlingen av bron, som har pågått i över ett år, inleddes med en prekvalificering. Fem företag valdes ut. Av dessa lämnade fyra in fullständiga anbud. Anbudssummorna sträckte sig från vinnarens cirka 1,5 miljarder kronor till över 1,9 miljarder kronor.
Arbetet kommer att inledas i mars månad för att avslutas i oktober år 2014.
Här finns fler artiklar från Upphandling24 om Trafikverket.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer