Konkurrensverket inledde en utredning tidigare i veckan, vilket Upphandling24 rapporterat om. Region Stockholm krävs nu på en förklaring om rättslig grund för ytterligare ett nödavtal med SJ om pendeltågstrafiken och riskerar en upphandlingsskadeavgift på upp till 20 miljoner kronor.
– Nödavtal är till för att hantera en tillfällig nöd. Inte som ett långsiktigt svar på bristande politiskt ledarskap och bristande politiska beslut. Att Socialdemokraterna och Miljöpartiet valde denna väg kommer bli både dumt, dyrt och dåligt för såväl skattebetalare som resenärer, säger Kristoffer Tamsons, oppositionsregionsråd för Moderaterna i Region Stockholm.
Region Stockholm tog politiskt beslut 26 augusti för ett avtal som undertecknades av parterna tidigare i veckan.
I beslutsunderlaget har regionen flaggat för risken för upphandlingsskadeavgift, vilket beslutas av Konkurrensverket med möjlighet att överklaga till domstol.
Regionen skriver i en riskbedömning:
”Trafikförvaltningen bedömer att förutsättningarna för att ingå ett nödavtal enligt artikel 5.5 kollektivtrafikförordningen är uppfyllda. Avtalet kan dock principiellt komma att bli föremål för överprövning av uppdragsavtal E24C:s giltighet enligt 16 kap 13 § LUK och eventuellt skadestånd och upphandlingsskadeavgift vid av domstol konstaterad ogiltighet.”
Även gällande avtal mellan SJ och regionen om ”pendeln” är ett nödavtal. Det har granskats av Konkurrensverket och fått godkänt. Skillnaden då var att regionen kunde hänvisa till trafikstörningar som grund för byte av operatör.
Regionen beskriver ersättningen i det nya avtalet som av modellen ”cost plus”: SJ har rätt till kostnadstäckning och ett vinstpåslag.
I ett SvT-inslag har Kristoffer Tamsons argumenterat för att nödavtal ”alltid är dyrare” och dessutom omöjliggör krav på kvalitet och punktlighet. Anton Fendert, miljöpartist och trafikregionråd för majoriteten, pekar på att det nya nödavtalet blir billigare än det befintliga med ett lägre vinstpåslag.
Anton Fendert skriver i ett mejl till Mitt i:
“Vi fattade det här beslutet för att säkerställa stabil pendeltågstrafik för resenärerna, eftersom vi såg en överhängande risk för trafikstörningar för pendeltågsverksamheten utan ett nödavtal. Trafikförvaltningen kommer svara på frågor från Konkurrensverket, det är bra att myndigheten vill säkerställa att detta är ett rätt och riktigt beslut.”

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer