Storstockholms Lokaltrafik, SL, avbryter sin pågående upphandling av tunnelbanetåg. Inget av de inkomna anbuden har både uppfyllt de ställda kraven och samtidigt legat inom de ekonomiska ramarna.
Göran Gunnarsson, vd för SL, lugnar stockholmarna som behöver – och kommer att få – fler nya moderna tunnelbanetåg:
– Genom ett antal strategiska vägvalsbeslut kommer vi i den omstartade upphandlingen att kunna renodla vår specifikation och därmed sänka investeringskostnaden med en fortsatt hög ambition när det gäller komforten för våra resenärer, säger han.
Prislappen för de 27 nya fullängdstågen, inklusive ett uppdaterat signalsystem, har skjutit i höjden. Istället för väntade 2,65 miljarder kronor pekar uppgifter som läckt ut om vinnande anbudet på summor runt 4,6 miljarder kronor.
Inför den nya upphandlingen kommer SL att analysera vilka krav som är mest kostnadsdrivande. Företaget kommer också att utreda vilka insatser som kan göras för att minska riskerna för ökad trängsel på framför allt de röda linjerna i avvaktan på nya tåg.
Oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson oroar sig för att Stockholmare som i närtid åker kollektivt kommer att möta ett skadeskjutet trafiksystem där dagliga trafikstörningar kan bli ett bestående inslag. En strategisk tunnelbaneutredning efterlyses:
– Vi behöver ett tunnelbanenät som förkortar restiderna och lockar fler resenärer. Det kan vi förverkliga om vi bygger ut tunnelbanan på strategiskt viktiga platser.
Omstarten väntas försena de nya tågen med två år. Dessutom riskerar SL att drabbas av ersättningskrav från de företag som deltagit i den avbrutna upphandlingen.
Här finns flera artiklar från Upphandling24 om SL.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer