Det nya avtal som träder ikraft i juni nästa år gäller nämligen endast för tre år. Med en handläggningstid på 3-4 år för en stor bussupphandling krävs därför att upphandlingarna överlappar varandra.
Nuvarande operatören Gotlandsbuss – som består av ett flertal privata bussföretag på ön – hade bojkottat upphandlingen med hänvisning till den korta avtalstiden och orimliga krav.
Till stor del har upphandlingen framstått som en kamp mellan små, lokala företag och den stora branschjätten från ”fastlandet” (huvudkontor i Kalmar).
Från Region Gotlands sida är man särskilt nöjda över det nya avtalets kostnadsnivå. Kritiker hade annars förutspått stora fördyringar när Region Gotland helt växlar över till fossilfria drivmedel, varav minst 70 procent ska vara biogas.
– Det kommande avtalet kommer dock inte att kosta mer än vad vi betalar idag, vilket är ungefär 120 miljoner kronor per år, säger Birgitta Lidman, projektledare för upphandlingen.
Det fackliga inflytandet på avtalet har varit stort med krav på att Bergkvarabuss ska ta över all personal som vill.
– Under avtalsperioden ska arbetsrättsliga villkor gälla och det är något vi kommer att följa upp regelbundet. Vi har tagit stöd av fackförbundet Kommunal i formuleringarna av just de här avtalsvillkoren, säger Birgitta Lidman.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer