Regionens linje var annars till en början att utgå från den klassificering som görs av den internationella, fackliga organisationen ITUC.
Det skulle ha inneburit att bussproduktion i länder med index 5 och 5+ underkänts. Följden hade blivit att stora busstillverkare i Kina inte varit aktuella för trafiken i Stockholm och även Volvobussar, med en del av sin produktion i Egypten, hade stoppats.
Branschorganisationen Bussföretagen gick ut och varnade för en prischock när tuffare, sociala krav begränsar konkurrensen.
Bussmagasinet.se rapporterar nu att Region Stockholm i upphandling av två stora ” trafikpaket” väljer samma strategi som Västtrafik och Skånetrafiken.
Istället för att per automatik utesluta tillverkning i en del länder så behöver upphandlade operatörer arbeta systematiskt med revisioner och andra kontroller för att säkerställa att deras busstillverkare följer mänskliga rättigheter i sin produktion.
Oberoende revisorer måste anlitas och rapporterna kräver godkännande av SL (Region Stockholm), rapporterar Bussmagasinet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer