Den redan försenade öppningen av vägsträckan – som del av en ringled runt Umeå – skjuts upp ytterligare, meddelade Trafikverket i slutet av juni.
I grunden spökar en tvist med den tidigare entreprenören NCC, där Trafikverket anser sig ha fått rätt vid en överbesiktning i våras.
Trots – enligt Trafikverket – 47 förbesiktningar under pågående byggtid och 6 slutbesiktningar återstår 625 anmärkningar för en icke godkänd entreprenad.
Genvägen som blev senvägen, sammanfattade lokaltidningen Folkbladet i en rubrik.
Umeås kommunstyrelseordförande Hans Lindberg säger till Västerbottenskuriren om konsekvenserna av en väg som dröjer:
– Det innebär att vi inte kan komma i gång med stadsomvandlingen, vilket innebär att vi inte kan bygga 800 bostäder på Teg som planerat. Vi har miljardinvesteringar som nu väntar på grund av att en statlig myndighet inte gör sitt jobb.
Umeå kommun tänker nu agera mot Trafikverket. Kraven handlar bland annat om att myndigheten måste skjuta till resurser för att färdigställa Västra länken samt kompensation för kommunens merkostnader.
– Till det vill vi även se en tidplan som går att lita på, säger Hans Lindberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer