Trafikverket har presenterat förutsättningarna för framtida Gotlandstrafik. Det finns inte några förutsättningar för förlängda avtal. En upphandling ska genomföras och den väntas ta ungefär ett år.
Gotlänningarna har reagerat på att dagens snabbfärjor, som körs med 28 knop, kommer att bli ett minne blott. För att reducera koldioxidutsläpp och kostnader sänks hastigheten. Trafikverket förordar differentierad hastighet (18, 22 eller 24 knop) beroende på tid och destination.
– Man kan tyvärr inte få allt man begär, sa Gunnar Malm, generaldirektör för Trafikverket, vid den mycket välbesatta presentationen i Visby. Dagens hastigheter skulle bli mycket dyra.
Gunnar Malm tydliggjorde att Trafikverket parallellt med en traditionell upphandling studerar möjligheten till statliga färjor. Allt för att inte riskera att hamna i ett avtalslöst tillstånd år 2017.
Det kommer att bli två dubbelturer per dygn på norra linjen (Nynäshamn) och en dubbeltur till den södra fastlandshamnen.
– Från politiskt håll gör vi inte direkt vågen när vi hör förutsättningarna, säger Åke Svensson, regionstyrelsens ordförande. Förslaget innebär sänkt fart utan garanti för sänkta priser.
Det är inte omöjligt att Oskarshamn förlorar Gotlandstrafikens södra linje. Kampen om varifrån 450 000 resenärer och 300 000 ton gods per år ska passera på vägen till och från Gotland har redan inletts mellan grannkommunerna Västervik och Oskarshamn.
Förfrågningsunderlag utlovas till i mars eller april. Rederierna kan räkna med att få inemot ett halvår på sig att fila på sina anbud.
Dessutom blir det gott om tid för förberedelser. Om nu inga överprövningar sker, vill säga. Det nya färjeavtalet ska gälla från den 1 februari 2017 och tio år framåt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer