Det var i december 2021 som Timrå kommun meddelade att upphandlingsenheten med två anställda skulle avvecklas. I stället skulle tjänsterna köpas in från Sundsvalls kommun.
Nu meddelar Konkurrensverket att avtalet med Sundsvall, som har ett värde på omkring 5,5 miljoner kronor, är en otillåten direktupphandling.
Enligt tillsynsbeslutet kan ett avtal visserligen vara undantaget annonsering om det rör sig om ett samarbete i enlighet med LOU. Men det aktuella avtalet betyder att Timrå kommun köper tjänster av Sundsvalls kommun.
I avtalet finns ingen beskrivning av hur kommunernas samarbete ser ut. Det framgår inte heller hur parterna bidrar till samverkan.
– Att en upphandlande myndighet anskaffar tjänster från en annan upphandlande myndighet innebär inte i sig att upphandlingen kan undantas från LOU. För att det ska bli aktuellt krävs att parternas agerande grundas på ett gemensamt samarbetskoncept, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten i en kommentar.
Timrås ekonomichef Bo Glas säger till Upphandling24 att man ”självklart kommer att följa Konkurrensverkets beslut”. Vad detta innebär i praktiken är dock oklart.
I ett mejl utvecklar Bo Glas resonemanget något: ”Vi fick beslutet igår och kommer i närtid kalla Sundsvall till ett möte om hur vi ska hantera uppkommen situation”.
Samverkansavtal innebär att ingen ersättning utgår för tjänsten.