Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd sätter press på anbudsgivarna i den upphandling av färjetrafik mellan Gotland och fastlandet som Trafikverket nu arbetar med. Om anbuden blir få, eller dåliga, kan staten ta över som operatör av trafiken.
Trafikverket får i uppdrag att, parallellt med trafikupphandlingen, studera vad statliga fartyg skulle kunna kosta att köpa och driva samt var de eventuellt skulle stationeras. På regeringens sommarfika under torsdagen beskrevs detta uppdrag som en helgardering med motivet att inte tappa värdefull tid i processen.
– Vi kan inte acceptera att stå utan färjetrafik till och från Gotland, säger Catharina Elmsäter-Svärd som noterar att erfarenheterna från tidigare upphandlingar är att anbuden är få.
Trafikupphandlingen pågår som bäst med den 28 oktober som sista anbudsdag. Visar sig anbuden inte bli tillräckligt attraktiva kan Trafikverket återkomma till regeringen senast den 23 december med en alternativ plan.
Staten subventionerar Gotlandstrafiken med runt 420 miljoner kronor per år. Det nya avtalet om Gotlandstrafiken ska löpa från februari 2017 och i tio år framåt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer