Avsiktsförklaringen mellan Trafikverket och branschorganisationen Byggföretagen – unik till sin karaktär enligt myndigheten – täcker in samarbete på ett antal områden.
Några av dem är att bygga affärspartnerskap med tillit, att ha drivkraftsstimulerande affärsupplägg och att fokusera på åtgärder som utvecklar kontraktsgenomförande.
– Trafikverket och Byggföretagens medlemmar är beroende av varandra, tillsammans bidrar vi till samhällsutveckling och är en del i varandras måluppfyllelse och resultat, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen, i ett pressmeddelande
Från Trafikverkets sida betonar generaldirektör Roberto Maiorana betydelsen av att främja produktivitet, effektivitet och innovation i anläggningsbranschen.
Han ser det också som ett ansvar för myndigheten att bidra till branschens utveckling.
– Som stor beställare av infrastruktur vill vi vara en attraktiv beställare och leverantörernas första val, säger Roberto Maiorana.
Strategin Leverantörens första val antogs förra året som ett prioriterat mål av Trafikverket.
Centrala delar i arbetet handlar om att se över affärsformer och beslutsfattande, arbeta för lägre konfliktnivå och att bygga relationer.
Förra våren var Trafikverket på turné för att samla in synpunkter från toppchefer för de största nationella och internationella leverantörerna.
Hela myndighetens ledningsgrupp har också aktivt involverats i arbetet och ytterst handlar det om att vända en utveckling med färre anbud.
– Många leverantörer säger att de inte når upp till en tillräcklig lönsamhet i våra projekt och väljer bort oss på grund av det. Det här är allvarligt och något som vi måsta ta krafttag för att ändra på, säger Daniel Ljunglund, Trafikverkets chef för inköp och logistik, i en text på myndighetens webbplats
Han ser ett behov av en kulturförändring som måste genomsyra Trafikverkets hela verksamhet.
– Att bygga goda relationer är centralt i detta, men det handlar också om handfasta saker som vilka affärsformer vi använder och att vi agerar snabbt och resolut när en konflikt är under uppseglande i ett projekt, så att den inte drar ut på tiden, för då blir det dyrt, både för oss och leverantörerna. Det vet vi av erfarenhet, säger Daniel Ljunglund,
– Vi ska vara attraktiva för de attraktiva. Vi vill att de bästa och pålitligaste leverantörerna ska tycka att Trafikverket är den affärspartner man allra helst vill samarbeta med. De ska välja oss i första hand.
Nyligen presenterade också Trafikverket ett inriktningsunderlag för en tolvårig planperiod fram till 2037 och där nya inköpsstrategier och en omvärdering av beställarrollen lyfts fram.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer