Stockholmsbaserade SM Rederi levererar hård kritik mot Gävle kommuns upphandling av båttrafiken från Skeppsbron till idyllen Limön. Åsikten är att villkoren anpassats för det lokala rederiet Limöbåten.
– Vi anser att det har myglats, säger Johan Bennich, vd för SM Rederi, till Sveriges Radio P4 Gävleborg.
Och många turer har det varit. Upphandlingen har avbrutits två gånger.
Det började i fjol med en upphandling som innehöll högre ställda miljökrav än tidigare. Tre anbud lämnades in, men upphandlingen avbröts på grund av att kostnaderna var för höga i förhållande till budget.
I den förenklade upphandling som därefter gjordes för att rädda sommartrafiken sänktes kraven. Två företag budade och Rederi Limöbåten vann. Efter att SM Rederi överklagat granskade Inköp Gävleborg, som sköter processen, återigen anbuden och såg att det fanns fog för överklagan eftersom Limöbåten inte levde upp till skallkraven.
I och med att det då bara var ett anbud kvar sker ett nytt avbrytande med motiveringen att konkurrensen inte upprätthålls. Den senaste turen är att Rederi Limöbåten fått uppdraget för sommaren i form av en direktupphandling till ett belopp som precis går in under brytgränsen.
Enligt Gävle kommuns policy ska upphandlingar på över 100 000 kronor annonseras ut. Sveriges Radio P4 Gävleborg frågar Daniel Olsson, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, om det finns fog för självkritik:
– Självklart kan vi alltid bli bättre, men jag vill inte säga att vi i det här fallet gjort något fel.
SM Rederi vill att förvaltningsrätten ska pröva direktupphandlingen.
Klarade inte skallkraven – direktupphandlades istället
Ett bittert sjöslag rasar kring vem som ska få köra skärgårdstrafik i Gävlebukten. Utmanarbåten, från Stockholm, anser att det myglats vid upphandlingen som onekligen innehåller många turer.
| 2015-05-22
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer