Frågan om det är möjligt att vid offentlig upphandling ställa krav på kollektivavtal är långt från ny. För att ge upphandlande myndigheter stöd i denna fråga initierade Konkurrensverket år 2014 ett projekt – som nu kan avrapporteras.
Enligt verket är det inte tillåtet för upphandlande myndigheter att kräva att leverantörer ska vara bundna av kollektivavtal under kontraktstiden. Sådant krav står i strid mot proportionalitetsprincipen och bedöms även som problematiskt med hänsyn till föreningsfriheten.
– Frågan om och hur upphandlande myndigheter kan genomföra upphandlingar med krav och villkor i nivå med svenska kollektivavtal är i dagsläget förenad med både juridiska oklarheter och praktiska svårigheter, säger Dan Sjöblom, generaldirektör för Konkurrensverket.
I den rapport som nu publiceras (pdf) finns praktiska råd kring möjligheten att inkludera arbets- och anställningsvillkor i nivå med svenska kollektivavtal. Konkurrensverket lovar också att fortsätta bevaka frågan:
– Vi ser ett fortsatt behov av stöd i dessa frågor till upphandlande myndigheter, även vad gäller uppföljning och utvärdering av erfarenheterna inom detta område, säger Dan Sjöblom.
Just nu pågår en statlig utredning som av allt att döma kan komma att förändra möjligheterna att inkludera arbets- och anställningsvillkor vid offentlig upphandling. Utredaren ska bland annat analysera hur denna typ av krav kan föras in som uttryckliga bestämmelser i de kommande upphandlingslagarna. Utredningen ska vara klar senast den 1 september.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer